Nöje Skådespelaren Geoffrey Rush får 2,9 miljoner australiska dollar, motsvarande över 20 miljoner svenska kronor, i skadestånd av den australiska tidningen The Daily Telegraph. Detta efter att en domstol i Australien har slagit fast att tidningen förtalat honom i ett antal artiklar. The Guardian skriver att skadeståndet är det största som någonsin betalats ut till en enskild person i Australien.

I en artikel som publicerades 2017 skrev tidningen att det hade inkommit klagomål om att den Oscarsvinnande skådespelaren hade rört en kvinnlig kollega på ett olämpligt sätt i samband med uppsättningen av "Kung Lear". En domare i Sydney har kallat artikeln för "ett stycke vårdslös och oansvarig sensationsjournalistik av den värsta sorten", skriver The Guardian.

Australiens förtalslagar är stränga och ofta får den som anklagats för dåligt beteende rätt i domstol, enligt nyhetsbyrån AFP.