Sedan "Death stranding" presenterades 2016 har spelvärlden kliat sig i huvudet över vad det egentligen är för något som den kände spelskaparen Hideo Kojima ("Metal gear", "Zone of the enders") kokat ihop som första titel sedan han lämnade Konami.

Den första trailern innehöll en strand med döda valar, osynliga varelser som kliver i oljig lera och en naken Norman Reedus som håller om ett foster. Efterföljande klipp har inte gjort mycket för att räta ut frågetecknen.

Ludvig Forssell ler när ämnet kommer på tals, och säger att han förstår att folk har varit konfunderade. Inne i Kojima Productions lokaler i Tokyo har det inte varit lika obegripligt, intygar han. Snarare tvärtom.

Artikelbild

| "Det finns ett slags utveckling av musiken genom storyn, för att reflektera över hur vissa karaktärer förändras", säger Ludvig Forssell. Stranden har också ett eget tema. Pressbild.

Om det är något som fanns från dag ett var det Hideos vision av världen och storyn, säger han.

Människor kopplas ihop

"Death stranding" är som spel inte riktigt så konstigt som det har verkat. USA har slagits i spillror av en katastrof som kallas death stranding, där en sorts osynliga monster tagit över. Människor bor i isolerade städer, och det är upp till budet Sam Porter Bridges att föra samman dem genom att leverera föremål och koppla ihop städerna i ett nätverk.

Första dagen gav Hideo mig ett soundtrack där han sade "Jag vill att 'Death stranding' ska vara syntigt, typ i den här stilen". Det var soundtracket till filmen "It follows".
Artikelbild

| "Det är en smak av synt i allt", säger Ludvig Forssell om musiken han gjort till "Death stranding". Pressbild.

Förutom att arbeta med spelet gick mycket tid i början åt att bygga upp företaget, dess nya ljudstudio och relationerna med Sony, som distribuerar spelet.

För själva soundtracket är det nästan inte en enda låt som inte är skriven det sista året. Första året handlade om att hitta de rätta syntarna, hitta de rätta ljuden, säger han.
Artikelbild

| Ludvig Forssell i sin studio i Kojima Productions lokaler i Tokyo. Han tvingades att övertala hr-avdelningen för att få det utrymme han tyckte sig behöva. Pressbild.

Skådespelarna lyssnade på musiken

Ludvig Forssell är inte en person som far ut i skogen för att hitta inspiration, i stället kavlar han upp armarna och provar sig fram för att se vad som funkar. Totalt rör det sig om cirka åtta timmar av musik. De olika rollfigurerna har sina musikaliska teman, och vissa platser är knutna till andra melodier. Ett stycke han är extra nöjd med är "BB's theme", där han även har skrivit texten som sjungs av Jenny Plant, som förekommer i en färsk trailer.

Jag skrev också en massa musik direkt från manuset, som vi spelade i snäckorna på skådespelarna, som reagerade på min musik. Det drev mycket av skådespeleriet, många scener känns förmodligen annorlunda på grund av det, säger han.

Ludvig Forssell har under produktionens gång arbetat i flera månader i USA. En kör som används finns i tjeckiska Prag, en orkester i amerikanska Nashville och Sonys ljudfolk som varit inblandade sitter i Kalifornien.

Stor kreativ frihet

Samarbetet med spelets skapare – ett av spelvärldens största namn – Hideo Kojima har fungerat bra. De två känner varandra väl efter att ha jobbat ihop i åtta år.

Han har en detaljerad vision som han ser till att alla som jobbar utför. Det är helt otroligt, säger Forssell.

Trots det har det funnits stort utrymme för kreativitet inom de ramarna som sätts upp.

Han tvingar mig inte att göra det på ett visst sätt, utan jag får göra på mitt eget, säger han.

"Death stranding" har hittills betyget 84 av 100 på Metacritic, som samlar recensioner. Flera har satt högsta betyg, medan vissa har satt låga siffror.

Alla här är rätt nöjda, det är ungefär som vi trodde. Det är jättekul att se dem som verkligen förstår Hideos vision och känslan som vi vill att de ska få när de spelar, säger Ludvig Forssell.

"Death stranding" släpps till Playstation 4 den 8 november och kommer till pc nästa sommar.