När den första trailern som visade hur Sonic skulle se ut släpptes i slutet av april förra året hördes ett ramaskri på sociala medier. Få tolkningar har blivit så kritiserade som filmstudion Paramounts. Regissören Jeff Fowler tackade bara några dagar senare för kritiken, och lovade via Twitter att igelkotten skulle göras om. Filmens premiär sköts upp fyra månader, och animatörerna satte sig vid ritborden igen.

Uppriktigt sagt var jag chockad. Jag har aldrig hört något liknande hända en större film, att man ändrar den på grund av hur allmänheten ser på den, säger Jeff Bock, filmanalytiker vid Exhibitor Relations i Los Angeles.

"Såg konstig ut"

Det är också ovanligt att skaparna var så pass öppna med att man tog till sig av kritiken. När filmer görs om före biopremiären brukar det vanligtvis beskrivas som "kompletterande inspelningar", något som sker utan större insyn.

Samtidigt tycker Bock att det är förståeligt att igelkotten gjordes om.

Den såg konstig ut, för oss som kände till Sonic och spelade "Sonic the hedgehog" så kändes den inte rätt. Det pågick antagligen en intern diskussion hos Paramount innan det här hände. Och när det överväldigande bakslaget för figurens design kom så tänkte man: Låt oss åtminstone blidka de inbitna fansen, för vi vet inte hur filmen kommer att gå i alla fall, säger han.

Bock menar att det till och med kan ha varit ett medvetet drag att testa utseendet på publiken, för att det fanns ett visst utrymme för att införa förändringar.

"Stor trend"

Att en så central del av en film görs om på grund av extern kritik har väckt en del frågor om hur mycket filmskapare ska låta sin vision påverkas av en högljudd skara på nätet. Jeff Bock är inte säker på att "Sonic" kommer att följas av fler exempel.

Det har inte förekommit tidigare, och det lönade sig helt och hållet. I det här fallet var det bra, men om det kommer att vara något som fler följer efter är oklart. Jag tvivlar på det, säger han.

Däremot tror Bock att framgångarna – hittills har den enligt Box Office Mojo spelat in 113 miljoner dollar på en budget på 85 – öppnar för fler filmer baserade på tv- och datorspel, trots att det är en genre fylld av floppar och utskrattade försök. Jeff Bock beskriver "Sonic" som den första filmen i en serie, något som filmstudion Paramount är i stort behov av.

Det här är en stor, stor trend. Hollywood har försökt att knäcka spelkoden länge. Förutom "Resident evil" och "Tomb raider" har de inte haft mycket framgång alls.

Ton och design

En orsak till Hollywoods intresse är att det redan finns färdiga berättelser, världar och varumärken som är kända. Han gissar att de stora studiorna nu kommer att anstränga sig för att lägga vantarna på olika spelrättigheter, och att filmer som "Sonic" och till viss del "Detective Pikachu" visar att det går.

Det handlar bara om att få tonen och rollfigurerna rätt och leverera en produkt som publiken vill se, säger Jeff Bock.