Recension2021-04-30 06:45

Drama/Komedi

Titel: Pörni

Premiär: 2 maj på Viaplay

I rollerna: Henriette Steenstrup, Vivild Falk Berg, Ebba Jacobsen Öberg

Skapad av: Henriette Steenstrup

Antal avsnitt: 6

Pernille "Pörni" är en 37-årig socialarbetare vars köriga arbets- och familjeliv ofta sipprar in i varandra. Hon lyckas nätt och jämnt jonglera sin storfamiljs känslomässiga behov men får aldrig tid över för sina egna drömmar. Upplägget med den överansträngda vardagshjälten känns igen från Lukas Moodyssons tv-serie "Gösta" (2019) och frågan om dygdens roll i en sekulär värld är fortsatt relevant. "Pörni" gör sitt bästa för att framstå som samtida och inkorporerar fenomen som Vipps (Norges motsvarighet till Swish), "dickpics" och Father John Misty. Det blir aldrig mer "woke" än vad som är absolut nödvändigt, och medelklassvärlden framställs trots sina komplikationer som klaustrofobiskt tillrättalagd.

Jag tittar sällan på tv-serier, och när jag ser "Pörni" påminns jag om varför. Första avsnittet är lovande innan dramat stelnar i sin form. Följer gör sedan en stilla lunk som är förrädiskt trivsam, men med samtliga kanter bortslipade. Intrignätet pekar mot säsongsavslutningen, vilken i sin tur inte stänger dörren för en andra säsong. Den audiovisuella strömlinjeformningen går hand i hand med berättartekniken. Greppet med sms som poppar upp borde man ha sett för sista gången 2012, men det fortsätter att nyttjas.

Bristen på elegans ligger troligtvis i linje med förbikopplandet av auteurteorin, vars syfte är att föra fram en enhetlig konstnärlig vision. Huvudrollsinnehavaren Henriette Steenstrup är seriens egentliga skapare. Regissörerna däremot man får klicka sig djupt in på IMDB för att finna namnen på. Emellertid är Steenstrups rolltolkning, och skådespeleriet i stort, seriens stora utropstecken. Med sin fysiska spelstil lyckas hon kombinera styrka med bräcklighet på ett sympatiskapande sätt. Många gånger finner man sig med en liten tår i ögonvrån trots det trötta manuset och den okänsliga musikläggningen.

Mina förväntningar på serien härrör främst från regissören Dag Johan Haugeruds filmer (samtliga tillgängliga på Draken Film), i vilka Steenstrup ofta spelar nyckelroller. I denna kanske orättvisa jämförelse står sig "Pörni" slätt. Men att Steenstrup är en briljant skådespelare är fortsatt odiskutabelt. Med detta sagt är "Pörni" en trevlig och smågripande tittning som inte saknar igenkänning.