En två meter lång ritning visar ett vidsträckt område med tusentals små träd. Det allra första tävlingsbidraget om Skogskyrkogårdens utformning, signerat Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz, hänger nu på Arkdes i Stockholm. Dess hörn pryds av en slinga noter – en dödsmarsch av Grieg, som också spelas i det avlånga rummet.
– Det här är en av de viktigaste ritningarna i hela arkitekturhistorien. Och den har aldrig ställts ut förut, framhåller Kieran Long, överintendent på museet i Stockholm och initiativtagare till utställningen.
Arkivet med Lewerentz verk var en stor anledning till att Long flyttade till Stockholm från London 2017. I den brittiska staden är arkitekten älskad av flera generationer i branschen, och unga arkitekter har rest hit för att studera och hylla hans verk.
– För dem är han verkligen en hjälte. Och det är likadant i hela världen. Så det är väldigt roligt att lyfta honom och visa att här har vi en konstnär som är lika viktig som Ingmar Bergman och Astrid Lindgren i svensk kulturhistoria. Lewerentz är ett sådant namn och han är lite gömd i källaren, säger Long.
Störst någonsin
Utställningen bygger på flera års forskning och är enligt Kieran Long den största någonsin om en svensk arkitekt. Arkdes har 13 000 av hans ritningar i arkivet varav 550 nu visas. Här syns Lewerentz många olika stilar – han utbildades av bland andra Ragnar Östberg, och hann med allt från nationalromantik till svensk klassicism, funktionalism och industridesign.
Men allra mest känd är Sigurd Lewerentz för sina landskap och byggnader som ger plats åt sorg, tröst och minnen. Han har ritat världsarvet Skogskyrkogården i Stockholm och Östra kyrkogården i Malmö, samt Markuskyrkan i Stockholmsförorten Björkhagen och S:t Petri kyrka i Klippan.
– De två kyrkorna är så svårkategoriserade, för de är så fria, säger Kieran Long.
Även Uppståndelsekapellet i Skogskyrkogården beskriver han som en märklig byggnad, som var radikal när den uppfördes. Enkelt men kraftfullt, pryds kapellet av endast ett fönster, som ovanligt nog för ett kapell är riktat mot söder.
– Ju mer man tittar, desto konstigare blir det. Hela rörelsen genom huset, trots att det är ganska litet, är väldigt komplicerad. Det är en sekvens av diagonala linjer och har verkligen en kraftfull effekt. Han var tidigt engagerad i hur vi ska hantera begravningar i en ganska icke-religiös värld, säger Kieran Long.
Shopping och själen
Men Arkdes visar också en ny sida av Lewerentz. Han var länge engagerad i Stockholms stadsbild, och under 1920- och 30-talen byggde han en rad butiker och hotell i centrum. Hans ritningar är fulla av unga, modemedvetna människor.
– Han var intresserad av shopping och den eviga själen, ingenting mitt emellan, och det är något djupt mänskligt med det, säger Kieran Long och skrattar.
Sigurd Lewerentz hade visserligen ett rykte om sig av att vara svår och sträng. Men Kieran Long ser en empati för människan i hans ritningar, som präglas av öppenhet och en känsla för individen.
– Där finns inga manifest, de försöker inte övertyga dig om någonting, man kan vara sig själv där. Även i kyrkorna.
Lewerentz samarbetade nära med konstnärer och hantverkare – mycket i kyrkorna skapades på plats utan ritningar. Hela tiden försökte han att hitta en balans mellan ny teknik och varaktiga symboler, menar Kieran Long, som tror att det kan inspirera dagens arkitekter när de anammar ny teknik för mer hållbara städer.
– Genom honom tror jag att vi alla kan se vad som är möjligt att uppnå med arkitektur, och vad konstformen kan göra. Men försöker man kopiera honom går det snett, det handlar mer om en attityd.