En soffa, ett sovrum med balkong och kökets matplats – scenen utgörs av en hel lägenhet som blir ett hem för en parrelation fylld av psykisk misshandel. Några meter framför sitter publik med hörlurar på, och får likt en fluga på väggen uppleva hur allt spårar ur.
– Man blir väldigt insugen. Det är som en blandning mellan teater och film, förklarar regissör John Hanse.
"Får brottas med dubbla intryck"
3D-ljudet är Malmö Stadsteaterns nya grepp i vinterns uppsättning "Gasljus: Malmö", en nyskriven relationsthriller som får urpremiär på den tillfälliga scenen Stadt Hamburg i mitten av januari.
Via mikrofoner vid den kvinnliga huvudpersonen Johannas öron får publiken ta del av offrets perspektiv
– Publiken sitter med hörlurar och hör hennes huvud och perspektiv helt och hållet, berättar John Hanse och fortsätter:
– Man får på hörlurarna och under en och en halv timme blir man instängd tillsammans med Johanna. Det finns något klaustrofobiskt med det.
Ibland kommer åskådarna få se en sak men höra något annat.
– Ibland sitter syn och hörsel väldigt väl ihop, och ibland drar vi isär det och man upplever två olika saker. Det blir både en intellektuell och känslomässig utmaning, skulle jag säga, säger han och fortsätter:
– Publiken får sitta och brottas med de dubbla intrycken.
Som filmskådespeleri
I centrum står paret Johan och Johanna, ett par vid Malmös Möllevången som anammat en trendig livsstil med naturvin och rättvisemärkta produkter.
Tryggt, men när Johanna en dag bestämmer sig för en ny inriktning i livet börjar det knaka rejält i fogarna. Fenomenet "gaslighting" står i centrum – en psykologisk typ av misshandel där ena parten får den andra att brytas ner och börjar ifrågasätta sin egen verklighetsuppfattning.
– Det svåra med gasliglighting är att inse när det sker. Det är inte en händelse utan det sker under en lång tid, säger skådespelare Elle Kari Bergenrud som spelar huvudpersonen Johanna.
– Hon bryts ner sakta och inser inte det själv.
Ljudet bär föreställningen. Elle Kari Bergenrud kallar "Gasljus: Malmö" för "hörlursteater", som bygger på ett arbetssätt liknande det som används vid filmskådespeleri, säger hon.
– Det går inte på en teater att ligga i en säng och viska – men nu har vi möjlighet att göra det. Det är något nytt och otroligt spännande att utforska.