Använder sin samiska konst som vapen mot staten

Med konsten som vapen för samen Anders Sunna en kamp för sin familjs rätt att bedriva renskötsel. Nu visas hans monumentalverk ”Sápmis olagliga andar” på Moderna i Malmö.

Konstnären Anders Sunnas verk "Sápmis olagliga andar" visas nu för första gången i Sverige sedan premiärvisningen på Venedigbiennalen 2022. Utställningen på Moderna Museet i Malmö kan ses 28 oktober–28 januari.

Konstnären Anders Sunnas verk "Sápmis olagliga andar" visas nu för första gången i Sverige sedan premiärvisningen på Venedigbiennalen 2022. Utställningen på Moderna Museet i Malmö kan ses 28 oktober–28 januari.

Foto: Johan Bävman/TT

Kultur2023-10-27 13:00

Doften av tall slår emot besökarna när de kliver in i utställningshallen på Moderna Museet i Malmö. En massiv träkonstruktion rymmer Anders Sunnas stora målningar – hans verk ”Sápmis olagliga andar” är runt 20 meter långt och tre meter högt.

– Allt är byggt av familjemedlemmar. Mina bröder, farbröder, pappa och mamma. Alla har på något sätt varit delaktiga – genom att kopiera papper, bygga lådor för transport eller den här träramen. De är också en del av själva verket och har alla varit en del av konflikten, säger Anders Sunna till TT.

"Måste hitta en gråzon"

Familjen Sunnas konflikt med den svenska staten har rasat i ett drygt halvsekel. Den har sin upprinnelse i 1971 års rennäringslag och hur den ska tolkas – varje målning representerar varsitt årtionde av konflikten. Anders Sunna föddes i mitten av 1980-talet när allt pågått i drygt tio år. Familjen tvångsförflyttades då från sin by och som tonåring började han mer att förstå vad det handlade om.

– Hormoner kommer in, man blir förbannad och vill göra något åt saken. Konsten blev nästan som ett vapen, säger Anders Sunna och fortsätter:

– Våra föräldrar sade också: ”Ni måste hitta en gråzon att arbeta i, där staten inte kan ta fast oss”.

Hans verk går däremot inte att placera i någon gråzon – det är inget subtilt måleri. En före detta rennäringsdirektör på länsstyrelsen målas som en djävul. Ansiktslösa tjänstemän avbildas i bruna skjortor med armbindel prydd av Norrbottens läns vapensköld.

Det är ett måste att vara tydlig för svenskarna vet så lite om samernas situation generellt, menar Sunna. Han anser att svenska staten inte har tagit itu med sin historia.

"Till sist kokar det över"

– Kommer det för nära måste man ta ställning och säga att det här har vi gjort, vi har gjort de här rasbiologiska grejerna. Men man försöker hela tiden tysta ner och tysta ner. Men du kan inte lägga ett lock på, för till sist kokar det ju över.

I träramarna ryms 120 pärmar fyllda av alla rättstvister familjen har varit involverad i. Sunnas konflikt bottnar i statens system med koncessionsrenskötsel som råder nedanför lappmarksgränsen. Icke-samiska markägare kan äga så kallade skötesrenar, som tas omhand av samer som har tillstånd att bedriva renskötsel.

– Det är väldigt klara koloniala strukturer som sitter kvar under slavliknande förhållanden, säger Anders Sunna.

"Ett kulturellt folkmord"

Familjen Sunnas sista tillstånd för att få bedriva rennäring avlystes 2019 efter att Sametinget inlett sin process tre år tidigare.

– Det är som ett kulturellt folkmord. Du hindrar inte bara din näring utan även din kultur, du hindrar också nästkommande generation att få chansen att bedriva renskötsel och få den här uppväxten, säger Anders Sunna om förlusten av det sista renmärket.

Den sjätte och sista målningen som ska symbolisera 2020-talet är nedbränd – på det vita golvet ligger aska och förkolnade delar. Verket visades för första gången på Venedigbiennalen 2022.

– Venedig har gjort att jag har fått viktiga kontakter som kan göra att det blir en ändring till vår fördel, men jag vill inte avslöja min taktik. De som är emot oss läser ju också tidningen, säger han och skrattar.

Fakta: Anders Sunna

Anders Sunna är född 1985. Han kommer från Kieksiäisvaara i Pajala kommun och bor numera i Jokkmokk med fru och barn.

Han är utbildad vid Konstfack 2006–2009 och innan dess vid Umeå konsthögskola.

Hans monumentalverk "Sápmis olagliga andar" visades för första gången under Venedigbiennalen 2022 när den Nordiska paviljongen förvandlades till den Samiska paviljongen.

Verket beskriver familjen Sunnas över 50 år långa konflikt mot staten om rätten att få bedriva renskötsel.

Sunnas verk ingår sedan 2022 i Moderna Museets samling och visas i Malmö 28 oktober–28 januari.

Källor: Moderna Museet,


Fakta: Samerna – det enda urfolket i Europa

Som urfolk har samerna rätt till självbestämmande, något som har fastslagits bland annat av FN:s kommitté för mänskliga rättigheter.

Sverige har kritiserats för att inte alltid följa FN:s urfolksdeklaration, och för att inte ha ratificerat ILO 169, som skulle ge samerna något utökad makt över renbetesmarkerna än vad de har i dag.

Det område där samer ursprungligen har bott – Sápmi – sträcker sig över norra Sverige, Norge, Finland och Koalahalvön i Ryssland.

I Sverige finns det tre typer av samebyar: fjäll-, skogs- och koncessionssamebyar (åtta stycken som bedrivs utanför lappmarken, renägaren behöver inte vara same).

Hur många samer som finns i Sverige är oklart, eftersom folkräkning inte genomförs på etnisk grund. Men Sametinget uppskattar att det finns 20 000 till 40 000 samer i landet. Det finns dock många fler med samiskt påbrå, varav en del identifierar sig som samer.

För att få rösta i Sametinget måste du ha samiska som språk i hemmet, eller att någon av föräldrarna eller mor- eller farföräldrarna har eller har haft samiska som språk i hemmet.

Sametinget är förutom ett folkvalt samiskt parlament även en statlig förvaltningsmyndighet.

Källa: Sanningskommissionen för det samiska folket och FN-förbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!