Doften av tall slår emot besökarna när de kliver in i utställningshallen på Moderna Museet i Malmö. En massiv träkonstruktion rymmer Anders Sunnas stora målningar – hans verk ”Sápmis olagliga andar” är runt 20 meter långt och tre meter högt.
– Allt är byggt av familjemedlemmar. Mina bröder, farbröder, pappa och mamma. Alla har på något sätt varit delaktiga – genom att kopiera papper, bygga lådor för transport eller den här träramen. De är också en del av själva verket och har alla varit en del av konflikten, säger Anders Sunna till TT.
"Måste hitta en gråzon"
Familjen Sunnas konflikt med den svenska staten har rasat i ett drygt halvsekel. Den har sin upprinnelse i 1971 års rennäringslag och hur den ska tolkas – varje målning representerar varsitt årtionde av konflikten. Anders Sunna föddes i mitten av 1980-talet när allt pågått i drygt tio år. Familjen tvångsförflyttades då från sin by och som tonåring började han mer att förstå vad det handlade om.
– Hormoner kommer in, man blir förbannad och vill göra något åt saken. Konsten blev nästan som ett vapen, säger Anders Sunna och fortsätter:
– Våra föräldrar sade också: ”Ni måste hitta en gråzon att arbeta i, där staten inte kan ta fast oss”.
Hans verk går däremot inte att placera i någon gråzon – det är inget subtilt måleri. En före detta rennäringsdirektör på länsstyrelsen målas som en djävul. Ansiktslösa tjänstemän avbildas i bruna skjortor med armbindel prydd av Norrbottens läns vapensköld.
Det är ett måste att vara tydlig för svenskarna vet så lite om samernas situation generellt, menar Sunna. Han anser att svenska staten inte har tagit itu med sin historia.
"Till sist kokar det över"
– Kommer det för nära måste man ta ställning och säga att det här har vi gjort, vi har gjort de här rasbiologiska grejerna. Men man försöker hela tiden tysta ner och tysta ner. Men du kan inte lägga ett lock på, för till sist kokar det ju över.
I träramarna ryms 120 pärmar fyllda av alla rättstvister familjen har varit involverad i. Sunnas konflikt bottnar i statens system med koncessionsrenskötsel som råder nedanför lappmarksgränsen. Icke-samiska markägare kan äga så kallade skötesrenar, som tas omhand av samer som har tillstånd att bedriva renskötsel.
– Det är väldigt klara koloniala strukturer som sitter kvar under slavliknande förhållanden, säger Anders Sunna.
"Ett kulturellt folkmord"
Familjen Sunnas sista tillstånd för att få bedriva rennäring avlystes 2019 efter att Sametinget inlett sin process tre år tidigare.
– Det är som ett kulturellt folkmord. Du hindrar inte bara din näring utan även din kultur, du hindrar också nästkommande generation att få chansen att bedriva renskötsel och få den här uppväxten, säger Anders Sunna om förlusten av det sista renmärket.
Den sjätte och sista målningen som ska symbolisera 2020-talet är nedbränd – på det vita golvet ligger aska och förkolnade delar. Verket visades för första gången på Venedigbiennalen 2022.
– Venedig har gjort att jag har fått viktiga kontakter som kan göra att det blir en ändring till vår fördel, men jag vill inte avslöja min taktik. De som är emot oss läser ju också tidningen, säger han och skrattar.