Med sina satiriska och politiska verk kommunicerar den anonyme graffitikonstnären Banksy konstant med omvärlden.
Han dyker upp i Londons tunnelbana under pandemin, i Venedig under konstbiennalen, på kändisjippon i Los Angeles och i krigshärjade städer i Ukraina. Men många av verken försvinner in i privata samlingar efter att ha sålts för fantasisummor på auktion, konstaterar hon.
– Verken som visas här kan inte ses någon annanstans, 80–90 procent har försvunnit.
Till sin hjälp har det tyska produktionsbolaget bakom utställningen tagit erfarna internationella konstnärer som gjort exakta kopior av installationer, graffitimålningar, skulpturer och tryck på olika material som tyg, plexiglas och aluminium.
Enkelt att kopiera
Aldrig förr har det varit så enkelt att kopiera ett konstverk som i den digitala eran, enligt Virginia Jean. För överallt där den mytomspunne konstnärens verk poppar upp åker mobilkamerorna fram. Kopiorna har gjorts utifrån miljontals foton. Därtill visas på skärmar Banksys egna videoklipp som han lagt ut på sociala medier.
Det är alltså inte svårt, men är det tillåtet att utan konstnärens uttryckliga medgivande kopiera 160 verk och dessutom visa hans filmer?
Utställningen som under lördagen har vernissage på Amiralen i Malmö är försedd med brasklappen: "En icke-auktoriserad utställning".
Produktionsbolaget hänvisar till att Banksy själv har uttryckt att "copyright är för förlorare" – och att han hittills inte har protesterat mot utställningen, som redan visats för 1,2 miljoner människor i 13 tyska och österrikiska städer.
– Vi har försökt att komma i kontakt på flera sätt, men vi har inte fått någon reaktion. Det tar jag som en komplimang, säger Virginia Jean.
Banksys studio
Besökarna får vandra genom en hel Banksyvärld, där aporna har tagit över i det brittiska parlamentet och en elefant i naturlig storlek tar plats i rummet, målad i samma röda och guldfärgade mönster som bakgrundstapeten. Vi går genom en tunnelbanevagn i London och genom Banksys egen konstnärsstudio.
Självklart finns här också en kopia på konstnärens kanske allra mest kända verk: "Girl with ballon", som under en konstauktion 2018 plötsligt började strimlas sönder av en inbyggd dokumentförstörare. Även den strimlade varianten, som fick namnet "Love is in the bin" finns här, liksom en film om hur strimlingen gick till.
Utställningen tar också fasta på det som Virginia Jean beskriver som Banksys drag av "en modern Robin Hood". Här finns en modell av det knallrosa fartyget Louise Michel som hans egen fond finansierar och som används för att rädda flyktingliv på Medelhavet.
"Blir inte rika"
Här uppmanas besökarna att själva skänka pengar till fonden och i gengäld lovar arrangörerna att bidra med den dubbla summan. Även en del av intäkterna från utställningens butik går till Banksys fond.
– Det är viktigt för oss att göra det här på ett sätt som hedrar Banksy och att också ge något tillbaka. Vi hade gärna gett ännu mer, men jag lovar, vi blir inte rika på det här, säger Virginia Jean.