Siffror för hela året finns först i början av februari, men Kristina Ahlinder, vd för Svenska Förläggareföreningen, tror att de positiva siffrorna från i somras, som summerade första halvåret, har hållit i sig under resten av 2021.
– Allt pekar på att totalen kommer att se bra ut vad gäller såväl antalet sålda böcker som i kronor räknat. Men det är viktigt att förstå att variationerna mellan enskilda aktörer kan vara stora. Alla våra medlemmar kanske inte känner igen sig, men sett till bokbranschen som helhet har året varit framgångsrikt, säger hon.
Ljudbokens segertåg
Mattias Fyrenius, vd för Bonnierförlagen, berättar att det har varit ett "enastående starkt år" för förlagsgruppen. Den digitala boken har fortsatt sitt segertåg tack vare ljudboken – och de stora prenumerationstjänsterna (Storytel, Nextory och Bookbeat) för strömmade ljud- och e-böcker. Men även försäljningen av den fysiska boken har ökat, vilket Mattias Fyrenius finner både överraskande och glädjande.
– Det stämmer inte att den digitala boken konkurrerar med den fysiska, de ökar båda två. Den fysiska boken växer tack vare nätbokhandeln, som ökar sin andel, säger han.
En bidragande orsak, tror Mattias Fyrenius, kan vara att äldre personer, som traditionellt har handlat i den fysiska bokhandeln, nu har börjat handla mer online. Han pekar också på att boken kanske aldrig varit så tillgänglig som den är i dag, formaten och kanalerna är fler än någonsin och böckerna har lättare att hitta fram till läsarna.
– Men främst vill jag hävda att en stark utgivning ligger bakom det ökade intresset. Det är lätt att glömma bort att det är vad allt i grunden handlar om, säger han.
Enligt statistisk från Svenska Bokhandlareföreningen ökade även försäljningen i den fysiska bokhandeln med 6,2 procent under tredje kvartalet 2021 jämfört med 2020. Dessutom öppnade flertalet nya bokhandlar i Sverige under det gångna året.
Inte bara nya böcker
Eva Gedin, vd för Norstedts Förlagsgrupp, vittnar också hon om ett bra år för boken. Hon nämner enstaka storsäljare, som David Lagercrantz "Obscuritas", Karl Ove Knausgård "Morgonstjärnan" och JK Rowlings "Julegrisen", men hon pekar också på att flera författares backlist (äldre böcker) har fått ett välkommet uppsving.
– Det gäller särskilt ljudböckerna. En ny roman av till exempel Anna Jansson har en benägenhet att också dra med sig backlisten. Där ser vi en tydlig och omedelbar effekt. Ljudböckerna ökar mest, men de kannibaliserar inte på de fysiska. Om det är något format som har tappat så är det pocket, men det beror mest på att Pocketshop har stängt butiker på flera platser de senaste åren, säger Eva Gedin.
Mattias Fyrenius nämner också han storsäljare, bland annat Kerstin Ekmans "Löpa varg" som har sålt i runt 80 000 exemplar, men han understryker att det är mångfalden vad gäller sålda titlar som ligger bakom ökningen.
– Visst, Delia Owens bok "Där kräftorna sjunger" ser ut att bli en av de bäst säljande böckerna i Sverige någonsin. Men bästsäljarna, även om de säljer mycket, står inte längre för en lika stor del av den totala försäljningen som tidigare, säger han.
Nya medievanor
Mattias Fyrenius förväntar sig nu en avmattning på marknaden. Han tror dock att läsningen och lyssnandet kommer att bli kvar på de senaste årens nya, höga nivåer.
– Ytterst handlar det om vad vi lägger tid och pengar på. Konkurrensen ökar när samhället öppnar upp igen. Men sett till de förändringar som skett vad gäller våra medievanor ser berättelsen i olika former ut att ha många ljusa år kvar, säger han.
Även Eva Gedin ser optimistiskt på framtiden. För några år sedan fanns en oro för att boken skulle bli den stora förloraren i vårt nya medielandskap, att publiken skulle välja att strömma tv-serier i stället för att läsa och lyssna på böcker. Men boken står stark.
– I dag ägnar sig alla åt att lyssna, på poddar och böcker. Ljudboken är än så länge ett väldigt kommersiellt orienterat format, det som saknas är en bredd. Det ska bli intressant att se hur mycket den kan öka när formatet utvecklas, säger Eva Gedin.