Utökningen tas emot väl medan beskedet om att de administrativa förutsättningarna i princip inte förändras upprör.
– Det är en liten parodi. Man kan höja ersättningsbeloppen från 70 till 90 procent och man kan lägga in ytterligare pengar – men det är för svårt att söka, det är det som är problemet. Det är en dimridå, det känns som att de inte förstår branschen, säger Peter Eriksson, vd för Nöjesfabriken i Karlstad.
Han menar att pengarna borde flyttas över till Kulturrådet eftersom de har en bättre fungerande ansökningsprocess.
Inte heltäckande
Emelie Löfmark, ordförande för Sveriges producenter och privatteatrar, är inne på samma linje.
– Då hade man kunnat se helheten, med alla andra kostnader, som personal, våra kontor, våra hyror och inte minst alla våra fantastiska konstnärer, säger hon.
Dagens besked är även långt ifrån vad Calle Nathanson, vd för Folkets Hus och Parker, förväntat sig.
– Vi är verkligen kritiska, vi hade räknat med att man skulle presentera ett stort åtgärdspaket för att stödja kulturbranschen.
Återstartsstödet på cirka 900 miljoner kronor borde göras om till rent krisstöd, menar han. Dessutom borde allmänna samlingslokaler, till exempel Folkets hus och bygdegårdar, inkluderas eftersom de varken kan ta del av evenemangsstödet eller krisstöd till kulturen.
– Att det har varit problem tidigare har varit uppenbart, därför är det bra att man gör ändringar i evenemangsstödet, det har varit efterfrågat från branschen, för att det ska kunna användas över huvud taget. Men det här är samtidigt riktat till de största evenemangen och det är långt ifrån tillräckligt, säger Calle Nathanson.
Logga in på Skatteverket
Emelie Löfmark tolkar ministrarnas ord som att de utskällda kriterierna för evenemangsstödet ska ses över.
– En sak som de nämnde är att man även skulle kunna söka för en serie av föreställningar, vilket jag tolkar som att man skulle kunna söka för en turné. Men jag skulle rekommendera att man faktiskt satte sig med någon av oss som söker de här stöden, logga in på Skatteverket och se var det tar stopp.
Mikael Brännvall, vd för Svensk scenkonst, krävde i ett brev till kulturministern förra veckan "kraftfulla ekonomiska insatser" för branschen. Han välkomnar höjningen av evenemangsstödet men saknar också besked kring krisstödet.
– Evenemangsstödet är ett komplement till andra stöd och det hela branschen väntar på är besked om krisstöden. Att regeringen preciserar när man kan söka krisstöd och för vilken period, och att de pengarna kommer ut snabbt, säger han.
"De lyssnar inte"
Det är också problematiskt att krisstödet endast sträcker sig till och med mars eftersom man inom scenkonsten har betydligt längre framförhållning i sin planering. Därför behöver de även veta mer om framtidens smittspridningsåtgärder.
– Det som kanske är allra viktigast nu förutom krisstöden är att regeringen presenterar en plan framåt för hur restriktionerna ska avvecklas, eller hur man tänker runt de frågorna, säger Mikael Brännvall.
Peter Eriksson på Nöjesfabriken i Karlstad uttrycker stor frustration kring politikernas bristande förståelse.
– Jag känner bara att jag blir besviken, de lyssnar inte. Hela branschen klagar, men det lyssnas inte. Det känns som att det är spel för galleriet.