– Vi fokuserar på den konstnärliga sidan av Denise Grünsteins verk, säger Bo Nilsson som är kurator för utställningen och museichef på Artipelag utanför Stockholm.
Fotografen Denise Grünstein slog igenom stort som porträtt- och modefotograf på 1980-talet. Hon blev tidskriften Månadsjournalens signaturfotograf och har kallats "folkhemmets Annie Leibovitz". Men i "Eftermäle" är det alltså den mer konstnärliga sidan av hennes fotografiska gärning som lyfts fram.
– Visserligen hade hon konstnärliga tendenser i sina kommersiella uppdrag och arbetade mycket med iscensatta foton. Men från 1998 och sviten "Zone V" kan man säga att hon blev konstnär på heltid.
Avgörande för fotokonsten
Bo Nilsson menar att Denise Grünstein varit avgörande för fotokonstens utveckling i Sverige.
– I hennes fotokonst är fantasi, det mytiska och fiktion avgörande. Men hon var också politisk. Hennes fotokonst har många dimensioner.
På Artipelag visas inte bara Denise Grünsteins stillbilder, utan även stora videoverk. I "Nympheas" använder hon Claude Monets näckrosor som referenspunkt.
– Denise var lika intresserad av måleri som av foto. Hon var mycket bevandrad i både konst- och fotohistoria.
Mästare på improvisation
För Bo Nilsson innebär utställningen att han får tillfälle att hylla minnet av en nära vän och samarbetspartner. De båda träffades under arbetet med en utställning i Stockholm under kulturhuvudstadsåret 1998.
– Hon var fantastiskt rolig att samarbeta med. Denise hade stora ambitioner med sitt konstnärskap och inte sällan havererade hennes stora planer. Men hon var också en mästare på att improvisera och det gjorde att hon kunde skapa stor konst även av havererade planer.