Elisabeth Ohlson började som pressfotograf, men slog in på en konstnärlig bana och fick sitt stora genombrott med den omstridda fotoutställningen "Ecce Homo" i samband med Pridefestivalen i Stockholm 1998.
Utställningen bestod av tolv fotografier på olika bibliska motiv tolkade av Elisabeth Ohlson i hbtq-miljöer.
– Hon var väldigt engagerad och frågan om homosexuella kontra kyrkan var otroligt viktig för henne, berättar Karin Tingstedt, som var producent för "Ecce homo", till TT.
Bombhot
Fotoutställningen väckte stor debatt runt om i Sverige och kritiserades av vissa kristna företrädare. Det uppstod demonstrationer och förekom bombhot när den turnerade runt om i landet.
– Hon blev ju väldigt skärrad – att bli mordhotad är ingenting man tar lätt på. Samtidigt var hon en person som inte vek ned sig, utställningen var för viktig för henne, säger Karin Tingstedt.
"Ecce homo" visades runt om i Sverige i 20 år och även utomlands, däribland i EU-parlamentet i Strasbourg.
Ohlson betraktade sig som själv som troende, men lämnade Svenska kyrkan efter debatten.
Omstritt kungafoto
Fotografens arbetsmetod att addera fiktion till dokumentära bilder orsakade flera kontroverser genom åren. År 2012 avbildade Elisabeth Ohlson kung Carl Gustaf som med sina manliga vänner åt pizza på Camilla Henemarks nakna kropp samtidigt som drottning Silvia försökte skura bort ett hakkors i parketten.
Drottning Silvia anmälde flera tidningar som publicerade bilden till Pressens opinionsnämnd och fick till slut en ursäkt från Elisabeth Ohlson – men inte för konstverket.
– Jag kanske skulle ha sagt ursäkta tidigare, så fort jag märkte att det här löpte amok. Jag kan inte ångra mina konstverk, men jag kan förstå drottningens sorg, sade hon till TT.
Sista utställningen
Förra året diagnosticerades Elisabeth Ohlson med obotlig magcancer och berättade öppet att hon var döende. Fram till 6 oktober i år visade Abecita Popkonst & Foto i Borås en retrospektiv utställning med hennes fotografier som drog rekordpublik.
– Hon sade redan i våras att det är lika bra att säga att det här blir min sista utställning, säger Michaela Faily, museichef på Abecita.
Hon framhåller Elisabeth Ohlsons skicklighet och förmåga att trots sin personliga blyghet locka fram individen i alla porträtt hon gjorde, från drottning Silvia till Benny Andersson.
– Hon kombinerade sin kreativitet med en otrolig människokärlek, jag upplevde henne som sant godhjärtad.