Klimatkonstens pionjärer i "en form av attack"

I över tre decennier har konstnärsduon Bigert & Bergström på olika sätt berört klimatet i sina verk. Nu är klimatkonstens pionjärer hetare än någonsin.
–Paradoxalt nog verkar vår karriär följa CO2-utsläppskurvan, säger Mats Bigert.

Bigert & Bergströms konstverk "Tipping point" är döpt efter det omdiskuterade begreppet om brytpunkter i det globala klimatet. Det måste råda perfekt balans för att allt inte ska rasa. Det tog duon ett år att ta fram ritningarna för verket. Pressbild.

Bigert & Bergströms konstverk "Tipping point" är döpt efter det omdiskuterade begreppet om brytpunkter i det globala klimatet. Det måste råda perfekt balans för att allt inte ska rasa. Det tog duon ett år att ta fram ritningarna för verket. Pressbild.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Kultur2021-07-20 11:17

Det är en av sommarens varmaste veckor i södra Sverige när intervjun görs men termometern visar ändå många grader lägre än under den dödliga värmebölja som pressat USA och Kanada under sommaren, med temperaturer närmare 50 grader. Det går inte att koppla enskilda värmeböljor, eller översvämningar, till den globala uppvärmningen men att vi kommer att se mer av den typen av katastrofer är forskarna ense om, och den rådande hettan är om inte annat en påminnelse om att jordens medeltemperatur stiger.

I ett frömagasin i skånska Hammenhög finns det senaste verket av Bigert & Bergström. "Tipping point", döpt efter det omdiskuterade begreppet om brytpunkter i det globala klimatet.

Den åtta meter höga och tio meter breda mobilen fungerar som ett slags vippbräda. Skapad enligt noggranna hållfastighetsberäkningar och ritningar för att bara precis vara i balans. Bigert & Bergström har arbetat med multikonstverket under närmare sju års tid.

– Det är inte ett enskilt objekt, utan ett system. Man kan inte se allt på en gång, och man kan inte förstå allt på en gång. Det är svindlande. Och det är väl det man vill som konstnär – att få människor att tappa fotfästet, säger Mats Bigert.

Lars Bergström beskriver hur isberget är motvikten i verket och hur de olika aktörerna möter "problemet", det stora, glänsande svarta klotet som maler ned gamla forskningsrapporter. Under allt finns naturen, under omformning, där rötterna har slitits upp ur marken och en björk har blivit en korsning av en tall och en palm. Och så "The party is over" som är ett virrvarr av olika nationaliteters flaggor.

– Isberget är på den ena sidan och vår sociala samvaro på den andra. Det är som en gungbräda där det är nära att allt rasar. Vi vill kommunicera den fragila känslan. Skörheten i tillvaron.

Vädret och döden

Även fast Bigert & Bergström själva vänder sig mot begreppet pionjärer så betraktas de som just det inom klimatkonsten. Men det var inte i klimatfrågan deras skapande tog form utan snarare i väder som något som inte går att kontrollera, precis som döden. Deras tidiga verk var också en reaktion mot "den vita kuben", och den konstnärliga idén att all konst skulle presenteras i anonyma, vita rum, förklarar Bigert – och Bergström fyller i:

– Vi använde uttrycket att konstupplevelsen skulle vara mer som en sinnesundersökning. En total upplevelse av något.

Bland deras tidiga konstverk finns "Klimatkamrarna" från 1994. En vandringsutställning som visades i Norden med fem olika kammare som besökarna kunde gå in i för att uppleva olika extrema klimat.

Ett annat exempel är deras videoverk "The weather war" som handlar om människans vilja att kontrollera väder och klimat genom historien, som att offra till vädergudar eller när USA under Vietnamkriget försökte använda vädret som vapen genom att bomba moln med kolsyreis.

Duon har också lagt en räddningsfilt över Kebnekaises smältande sydtopp, och låtit människor "kedja fast sig i sin koldioxidskuld". Bland mycket annat.

De här verken går att återuppleva i utställningen "Fixing the climate" som visas i Rikstolvans konsthall i skånska Järrestad.

Nära forskningen

Gemensamt för Bigert & Bergströms verk är att de i sitt skapande låter konsten möta forskningen.

– Man kan använda konsten för att dra in människor och ställa dem framför en fråga. I deras egna försök att förstå vad de upplever kanske de hittar det andra också. Som vi har gjort. Konsten kan bidra med den direkta, fysiska upplevelsen, säger Bigert.

Ett annat återkommande drag är humorn, eller den humoristiska absurditeten, som ofta finns i deras konst.

– Genom att lyfta fram absurditeter i periferin kan man dra in människor i ett nyfikenhetsvakuum, och sedan belysa den större problematiken, säger Bigert.

– Satiren finns där per automatik. Humorn behövs för att man ska kunna ta till sig och stå ut, om det bara är dundrande dramatiskt blir det övermäktigt, säger Bergström.

Under sommaren har en mindre debatt ägt rum på Dagens Nyheters kultursidor där poeten och författaren Mats Söderlund ansåg att fler konstnärer bör ägna sig åt klimatkonst och kritikern Rebecka Kärde replikerade att en hel del klimatkonst är "pinsam och undermålig".

Bigert & Bergström ställer sig någonstans däremellan. Det finns plats för mer klimatkonst, men konst måste skapas ur personligt engagemang och motivation.

Själva är de noga med att betona att de inte är aktivister, att deras konst kan läsas på olika sätt, och att de inte går någons ärende. Samtidigt anser de att klimatfrågan är den mest brännande fråga som finns i dag och att konsten, om än fri, har en viktig roll.

– Det är en del av en form av attack som måste ske från olika håll för att vi människor och makthavare tillsammans ska försöka hantera den här krisen, säger Lars Bergström.

Fakta: Jorden vi ärvde

50 år efter att Evert Taube skrev "Änglamark" intervjuar vi några av dagens författare och konstnärer med hjärtat i det gröna.

"Änglamark" gavs ut 1971 på skiva med Sven-Bertil Taube och Gunnar Svenssons orkester. Strofen "låt sista älven som brusar i vår natur brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur!" var en protest mot förslaget att bygga ut Vindelälven. Evert Taube hade redan 1967 telegraferat till statsminister Tage Erlander: ”Om detta får ske då ska djävulen och inte jag vara svensk. Då flyr jag från detta land för att aldrig hit återkomma vare sig levande eller död.”

Vindelälven byggdes aldrig ut.


Fakta: Aktuella verk

"Tipping point" är ett multikonstverk som visualiserar de komplexa sambanden mellan de beslut vi tar i dag och framtidens livsvillkor och klimatförändringar. Verket är finansierat av det statliga forskningsrådet Formas och produceras inom Institutet för framtidsstudiers forskningsprogram "Klimatetik och framtida generationer. "Tipping point" produceras av Rikstolvan och går att se i Skånefrös magasin i Hammenhög fram till den 25 juli.

"Fixing the climate" är en samling av flera av "Bigert & Bergströms" tidigare verk som "Rescue blanket for Kebnekaise" ", "Scenario/scenery", "CO2-lock in" och "The weather war". Utställningen visas på konsthallen Rikstolvan i Järrestad fram till den 5 september.

En variant av "Tipping point" kommer att vara en del av konstvandringen "Explorations of now" i Orlångens naturreservat i Huddinge söder om Stockholm. Omkring 50 konstnärer deltar tillsammans med dansare från Cullberg, bakom projektet står Cullberg, konstkollektivet Kultivator och Institutet för framtidsstudier. Bigert & Bergström bidrar med den interaktiva skulpturen "Phylogenetic tree mobile". "Explorations of now" äger rum 12–15 och 19–22 augusti. Det är gratis, men biljett måste bokas i förväg.


Fakta: Bigert & Bergström

Lars Bergström (född 1962) och Mats Bigert (född 1965), har samarbetat sedan 1986 då de båda studerade vid Kungliga konsthögskolan.

Ett viktigt tema i deras konstnärskap är människans strävan efter att försöka kontrollera livet, döden och naturen.

Deras konst rör sig i skärningspunkten mellan människa, natur och teknik, ofta genom att låta konsten möta forskningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!