NÀr konstkritikern Dan Jönsson tÀnker pÄ Lars Vilks Àr det framför allt dennes konsekvens som framstÄr som hans sÀrmÀrke.
ââHan levde och andades konst och var en levande installation. Han följde med verken vilka vĂ€gar de Ă€n tog, det var ocksĂ„ dĂ€rför projekten fick sĂ„dana följder för hans person, sĂ€ger Dan Jönsson.
Han har följt Lars Vilks sedan 1980-talet, dÄ denne i hemlighet började bygga sitt enorma konstverk "Nimis". Dan Jönsson framhÄller honom som en verklig pionjÀr i Sverige för konceptkonsten. Vilks hade hela tiden en filosofisk grund i sitt arbete.
ââDet var grunden för hans konstsyn, att konstverket bestĂ„r av en idĂ© som inte behöver materialiseras i konstverket. Det Ă€r idĂ©n och hur den fĂ„r liv som Ă€r det viktiga.
Lars Vilks var en skÀrpt teoretiker och samtidigt vÀldigt lekfull, pÄminner Dan Jönsson, som pekar pÄ att "Nimis" Àr ett barnsligt verk, populÀrt Àven bland barn. Samma humor finns kring skulpturparken "Ladonien", som han utvecklade till en liten mikronation.
ââDet Ă€r en lek med det politiska, begreppet stat, nationell gemenskap och sĂ„ vidare. Det Ă€r vĂ€ldigt roligt. Det Ă€r ocksĂ„ nĂ„got som han hela tiden utvecklar. Det finns inga fĂ€rdiga verk i hans konst.
"Islamisterna vann"
Humorn tar Àven Martin AagÄrd i Aftonbladet fasta pÄ nÀr han beskriver Lars Vilks som intagande, nyfiken och vÀldigt rolig.
ââUtĂ„t sett var han den stĂ€ndige provokatören, cynikern och analytikern, han analyserade stĂ€ndigt hela konstlivet och ifrĂ„gasatte det, men drevs hela tiden av en genuin nyfikenhet av vad konsten kunde Ă„stadkomma pĂ„ alla möjliga sĂ€tt, sĂ€ger han till Aftonbladet tv.
AagÄrd pÄminner om att Vilks sÄrade och lyckades krÀnka mÄnga mÀnniskor med sina teckningar 2007, dÀr profeten Muhammed framstÀlldes som rondellhund, och att Vilks dÄ ofta hölls pÄ armlÀngds avstÄnd i Konstsverige.
ââKonstvĂ€rlden (har) kĂ€nt en genuin vĂ€rme eller behov av en person som Lars Vilks, som var nĂ„got av en udda fĂ„gel, en spelevink, kanske inget geni men ett snille i egen rĂ€tt.
Men att Vilks levde under hot och hade livvaktsskydd sedan 2010 gjorde att han sÀllan fullt ut kunde delta i samtal om konst, eller stÀllas ut i Sverige.
"Det sorgligaste med Lars Vilks historia Ă€r att islamisterna vann. Han blev persona non grata. För farlig för att bjudas in och för farlig för att stĂ€llas ut. Rondellhunden har publicerats i svenska medier som stöd för hans â och i förlĂ€ngningen allas â yttrandefrihet, men gĂ„ngerna Ă€r lĂ€ttrĂ€knade", skriver Karin Olsson i Expressen.
"En utmÀrkt konstnÀr"
Ăven Dan Jönsson pĂ„pekar att Lars Vilks aldrig fick det stöd han förtjĂ€nade efter hĂ€ndelserna med rondellhunden.
ââHela den hĂ€r historien har varit olycklig för bilden av honom, han framstĂ„r som en haverist och provokatör men man missar det lekfulla. Det Ă€r en viktig strid som han har tagit och dĂ€r han inte har fĂ„tt det stöd han förtjĂ€nar, sĂ€ger han.
Framför allt kritiserar Dan Jönsson de stora konstinstitutionerna, som vĂ€nde sig ifrĂ„n Vilks och som inte lĂ€ngre ville stĂ€lla ut hans konst. Ăven om han förstĂ„r sĂ€kerhetsaspekten tycker han att det Ă€r "snudd pĂ„ tjĂ€nstefel".
ââDet Ă€r illa att det blev som det blev.
Ăven kulturminister Amanda Lind uttrycker sitt stöd, och kallar nyheten om Vilks bortgĂ„ng för "oerhört tragisk".
â Lars Vilks Ă€r en person som har tvingats leva i ofrihet sedan 2010. Det Ă€r oanstĂ€ndigt att han tvingats till detta, ingen mĂ€nniska ska behöva leva pĂ„ det sĂ€ttet pĂ„ grund av yttrandefriheten och den konstnĂ€rliga frihet som han har utövat. Att det slutade pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet Ă€r naturligtvis oerhört sorgligt, sĂ€ger hon till Ekot i SR.
Amanda Lind menar ocksĂ„ att han kommer att minnas, för sitt stĂ€llningstagande för yttrandefrihet och konstnĂ€rlig frihet, men Ă€ven för sina installationer som har berört mĂ„nga. Ăven statsminister Stefan Löfven kommenterar hans bortgĂ„ng pĂ„ twitter: "Vilks har tvingats leva i ofrihet pga att han nyttjade sin yttrandefrihet och poliserna jobbade för att skydda honom. Mina tankar finns hos de anhöriga, vĂ€nner och kollegor".
Hyllas i Danmark
Björn Wiman kallar Vilks för "2000-talets mest betydelsebÀrande svenska konstnÀr", och skriver i Dagens Nyheter:
"Lars Vilks motiv var hans egna och han bar upp yttrandefrihetens symboliska tyngd efter sitt eget sinne, aldrig i enlighet med omvÀrldens förvÀntningar".
Ăven i Danmark uppmĂ€rksammas Vilks död stort, dĂ€r han i samband med ett framtrĂ€dande i Köpenhamn 2015 var förmodad mĂ„ltavla för en terrorattack dĂ€r en person sköts ihjĂ€l och flera skadades. Politiken kallar honom "provokunstner" och alla stora dagstidningar toppar sina sajter med nyheten, och Ă€ven dĂ€r har politiker och kulturpersonligheter kommenterat hĂ€ndelsen.
"Lars Vilks var en riktigt fin mĂ€nniska. Och förbluffande balanserad trots det han stĂ€lldes mot. Han var ocksĂ„ en klok man med djupa kunskaper om konst. Sin egen konst fick han betala ett högt pris för och stĂ„r alla i tacksamhet till honom för den kamp han utkĂ€mpade", skriver filmaren och journalisten Mads BrĂŒgger pĂ„ Twitter.
Dan Jönsson minns ocksÄ personen Lars Vilks, och deras mÄnga roliga möten.
ââMan fick vara beredd pĂ„ att han höll lĂ„da. Det var han som stod i centrum var han Ă€n befann sig men det var alltid intressant att lyssna pĂ„ honom och han hade en vĂ€ldig energi som Ă€ndĂ„ inte nĂ„gonsin mattades av allt han utsattes för. Det tĂ€rde pĂ„ honom men som konstnĂ€r förlorade han aldrig sin energi och det Ă€r beundransvĂ€rt.