– Man tror inte det, men det är jätteviktigt med peruken.
Regissören Kålle Gunnarsson kan inte låta bli. Trots att två personer redan har arbetat i en kvart med att få den karaktäristiska rödlockiga peruken att sitta perfekt kliver han in, tvinnar några slingor i pannan och synar längden i nacken. Skådespelaren Juliette Glader grimaserar när en hårnål sätts på plats.
Historien om 1930-talets Annie – den föräldralösa flickan som plågas av den tvära barnhemsföreståndaren Miss Hannigan, blir vän med gatuhunden Sandy, oväntat får fira jul med miljonären Oliver Warbucks men mest av allt längtar efter de föräldrar som lämnat henne – har berättats i många versioner. Först på Broadway på 1970-talet, senare i flera olika filmatiseringar.
När Kålle Gunnarsson såg filmen som barn blev han tagen.
– Jag visste inte då att jag skulle hålla på med musikaler, producera och regissera, men jag blev otroligt fängslad. Det var en av mina favoritfilmer, berättar han.
Ingen modern version
Valet var därför inte svårt när han fick chansen att sätta upp en svensk version av musikalen. Men föreställningen som spelats på Intiman i Stockholm har drabbats hårt av coronarestriktionerna och tvingats till flera avbrott. Att musikalen nu sätts upp på Lisebergsteatern i Göteborg beskriver Kålle Gunnarsson som en ny chans. Trots det blir det den traditionella berättelsen om Annie som möter publiken.
– Jag har inte behov av att göra moderna versioner som man knappt förstår utan jag har visionen att göra en klassisk "Annie"-föreställning. Den upplevelsen jag hade när jag såg filmen som liten, den vill jag att man ska få i teatersalongen, säger han.
– Sådana här stora, kända musikaler kan tala för sig själva. Man behöver inte krångla till det.
Kimberly Rydberg, 12, och Juliette Glader, 11, kliver ur sina jeans och i Annies sotiga klänning med trasig fåll. De har turats om att spela huvudrollen när musikalen satts upp i Stockholm och enas om att det har varit en utmaning.
– Det är annorlunda. Jag har inte gjort sådan här gammal teater förut, man pratade och var annorlunda på den tiden, säger Kimberly Rydberg.
Tränar manus i duschen
Juliette Glader fyller i:
– Det är så många danssteg och repliker, man måste träna mycket för att det ska sätta sig på minnet. Till exempel när man sitter och tränar matte eller står och duschar så försöker man gå igenom hela manuset.
De båda skådespelarna gör sina sista föreställningar i de röda perukerna i vår. När musikalen har premiär i Göteborg i september blir det med andra barn på scen. Vilka det blir är dock ännu inte bestämt, auditions hålls under våren. Kimberly Rydberg har ett tydligt råd till nervösa sökanden:
– Man ska lära sig det man ska kunna, man ska vara trygg i det man ska göra och man ska ha jättekul, säger hon.