Redan under sommaren i fjol fylldes museerna med besökare igen som före pandemin.
Förra året fick museerna 17 miljoner besök, nästan dubbelt så många som 2021, då det var 9,4 miljoner, enligt ny statistik från Sveriges Museer. Det är betydligt närmare toppåret 2019 då antalet museibesökare låg på 18,5 miljoner.
Publikens ändrade kulturvanor under pandemin hade inte fått dem att glömma museerna.
– Jag tror att man har längtat tillbaka till museerna, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare på Sveriges Museer.
Utomhus
En förändring från pandemiåren 2020 och 2021 som dock består är förkärleken för utomhusmuseerna, som även 2022 toppar listan som de mest välbesökta.
– Under pandemin insåg svenskarna i ännu högre utsträckning vilka otroliga friluftsmöjligheter och friluftsmuseer som finns i Sverige. Det är väl ett beteendemönster som finns kvar och som har stärkts, säger Ardelius.
Även de digitala besöken på museerna, som sköt i höjden under pandemin, har fortsatt att ligga på samma höga frekvens med omkring 235 miljoner digitala besök 2022.
Däremot har antalet utländska besökare minskat jämfört med före pandemin. Ardelius tror att de kommer tillbaka, men att det tar lite längre tid innan folk ger sig i väg på semester till Sverige.
Nya svårigheter
Under pandemin tvingades museerna till stora permitteringar och uppsägningar. Ännu så länge har man inte återanställt personal i samma utsträckning.
– En viss återhämtning har skett men sedan har det tillkommit nya faktorer som gör det skakigt. Krig i Europa, lågkonjunktur, inflation, elpriser och en ny regering där kulturbudgeten sänktes.
– Det är svårt att prognostisera och att ställa budgetar. Osäkerhetsfaktorerna är fortfarande många, säger Gunnar Ardelius.