Onsdagens invigning sker på plats men också i strömmad direktsändning med anledning av pandemins restriktioner. Tanken är att alla ska kunna vara med när bandet klipps till det 20 våningar och 74 meter höga kulturhuset, ritat av White Arkitekter, och beläget mitt i stadskärnan.
Sara Kulturhus är i princip helt byggt i industriträ med inslag av stål och enligt programchefen Sofia Andersson Lundberg representerar bara själva byggnaden något helt nytt i Skellefteå .
– För mig som Skelleftebo i grunden är det ganska overkligt att det händer här, när man går in tänker man att man är någon annanstans, det här är så mäktigt på alla vis. Vi har ett bygge som är unikt i världen, säger hon.
Högst uppe på våning 20 finns en spa-avdelning. Hotellet har reception i bottenvåningen och är integrerat i stället för separerat från kulturhuset, framhåller vd Maria Ekström Brännström. Teater, musik och museer får samtidigt helt nya förutsättningar, framhåller hon.
– Nu kan de göra allt det härliga som bara de kan göra. Det här ger nya möjligheter att skapa nya saker. Det är inte så att det har saknats bra kultur tidigare, men det har saknats bra ytor.
En miljard
Kommunfullmäktige klubbade bygget 2015 och kostnaden ser i dag ut att landa på en miljard kronor.
Stadsbiblioteket, som började flytta in i juni, har minskat bokbeståndet med cirka 25 procent för att rymmas på runt 1 400 kvadratmeter i stället för tidigare 2 300 kvadratmeter, inklusive scenyta och kafé. Utbudet är nu till 60 procent inriktat på barn och unga, uppger Västerbottens-Kuriren.
De verksamheter som har flyttat in ska – förutom stadsbiblioteket – till skillnad från tidigare dela scener och utställningslokaler med varandra och andra.
Västerbottensteatern har kvar sin gamla teaterbyggnad i ytterligare ett år, men kommer redan nu att spela på de nya scenerna. Höstens urpremiär på dramatiseringen av PO Enquists "Musikanternas uttåg" hålls på Sara Kulturhus. I samband med invigningen ger man i stället "Lifsens rot" efter Sara Lidmans roman.
Västerbottensteatern delar scenerna med artister, konserter och annan scenkonst.
– Det är learning by doing. Vi har varit ensam herre på täppan i 40 år, vår verksamhet är ju väldigt skicklig på att ställa om och anpassa sig, men nu ska det också ske i samklang med andra och det blir förstås en utmaning i början att hitta rätt, säger vd Francesca Quartey, som samtidigt – förutom de nya lokalerna – ser fram emot fördjupade samarbeten.
– Vi har diskuterat och argumenterat, men nu har vi och hela personalen landat i en spänd förväntan.
Nytt måleri av Sara-Vide Ericson
Skellefteå konsthall och Museum Anna Nordlander fortsätter som självständiga verksamheter, men ska nu samsas om samma utställningslokaler. Allra först bebos de av konsthallen som visar nytt måleri av Sara-Vide Ericson med titeln "Ditch dance".
Inför invigningen har Sara Kulturhus kritiserats för att ha ett upplägg som prioriterar konsumtion snarare än kulturell produktion. I våras protesterade fackliga företrädare i en skrivelse till kommunen bland annat mot att kulturhusbolaget skulle ges utslagsröst om bokningarna krockar.
– Det man inte får glömma bort är att det här är nytt för alla. Det är nytt det vi gör. Det vore konstigt om det inte vore en utmaning, men vi har alla bestämt oss för att det här ska funka och det tycker jag genomsyrar dagarna nu. Vi har byggt det här enorma huset, vi ska se till att det funkar! Det har gått förvånansvärt bra så här långt, säger programchefen Sofia Andersson Lundberg.