Det visar en ny undersökning av svenskarnas kulturvanor som kommunikationsbyrån Insight Intelligence har gjort tillsammans med Svensk scenkonst, Helsingborgs stad, Folkets hus och parker och Göteborgsoperan.
Den 9 februari i år lyftes merparten av coronarestriktionerna och undersökningens slutsatser baseras på intervjuer som gjordes redan under april. Men även fyra månader efter de slopade restriktionerna konstaterar exempelvis teatrar att publiken ännu inte till fullo har hittat tillbaka till gradängerna. "Teatersverige lider av postcovid" skrev Dagens Nyheter den 9 juni och Pontus Stenshäll, teaterchef på Göteborgs stadsteater liknade Teatersverige vid en långtidssjuk patient som sakta bli bättre.
– Det händer mycket spännande på scenerna, men de präglas också av en osäkerhet inför framtiden, där vi i repertoartänket försöker förstå den annorlunda tid vi nu lever i. Förhoppningsvis kan det leda till en nytändning, sade han till tidningen.
Beter sig annorlunda
Även på Berwaldhallen i Stockholm beter sig publiken annorlunda jämfört med före pandemin. Den största förändringen är att besökarna väntar mycket längre med att köpa biljetter till konserterna, berättar marknadschefen Karin Adolfsson.
– Vi ser en förändring i beteende och kulturkonsumtionen. När jag pratar med mina kollegor i musik- och teaterbranschen är vi rätt samstämmiga om det men också om att det kanske är först i slutet av det här året som det går att se de tydliga linjerna.
Även försäljningen av säsongsabonnemang som börjar gälla i höst går långsammare än före pandemin.
– Man vill gärna avvakta lite. Även när det gäller Östersjöfestivalen är det senare bokningar.
Samtidigt har publiken trots allt ökat under våren. Karin Adolfsson beskriver beläggningen som "bra" och berättar också att Berwaldhallen delvis fått en helt ny publik.
– Det har andra konserthus också noterat, vi kan märka det ibland när folk i högre utsträckning applåderar mellan satserna – det är bara härligt! Men vi hoppas ju att också de gamla trogna ska våga komma tillbaka.
Män över 50
I undersökningen svarade 65 procent att de – i april – hade återgått till att ta del av kultur på fysiska platser som exempelvis biosalonger och teatrar – men endast 26 procent hade gjort det fullt ut. Bland dem som inte återgått alls dominerar män över 50 år.
På frågan huruvida oroligheter i samhället, exempelvis kriget i Ukraina, påverkar vilken kultur man tar del av svarar 73 procent nej.
Trots alla digitala satsningar som gjordes under pandemin på strömmad dans, teater och konserter svarade endast sju procent att man tagit del av detta under året.