Hur kan företag i kulturella och kreativa branscher stärkas? På fredagen överlämnades den statliga utredningen "Kreativa Sverige" till kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S).
I utredningen slås fast att kulturlivet består av såväl offentliga institutioner som privata företag, men att de senare dominerar och att kulturen på så sätt är en del av näringslivet. Förslaget är en ny strategi, som ska genomföras under en tioårsperiod och ske fokuserat i sex prioriterade strategiska områden.
Delat ansvar
Utredningen föreslår bland annat delat ansvar mellan politikområden för att uppnå synergieffekter. Ett förslag är att både kulturdepartementet och näringsdepartementet får ansvar för att leda det strategiska arbetet tillsammans med ytterligare departement i Regeringskansliet.
I utredningen föreslås även att regeringen strategiskt och aktivt ska arbeta med bland annat marknadsvillkor för upphovsrätt. På så sätt skulle företagare och företag kunna få möjlighet till behovsanpassad rådgivning och utbildning kring just de frågorna.
Ett annat förslag är den lokala och regionala konkurrenskraften ska stärkas.
Flera perspektiv
Tanken med den nya strategin är att utmana politiken att tänka utifrån flera perspektiv samtidigt, menar regeringens utredare Tobias Nielsén.
"Det behövs en strategi som pusslar samman flera perspektiv för att Sverige också om tio år ska vara ett internationellt ledande kreativt land på andra sidan de stora och snabba samhällsförändringar vi befinner oss i", säger han i ett pressmeddelande.