På de stora förlagen Bonnier Carlsen och Rabén & Sjögren är det snarare regel än undantag att ge ut barn- och ungdomsböcker på temat jul. I årets utgivning märks julböcker om LasseMaja, Pelle Svanslös och en ny julutgåva från Astrid Lindgren.
Julhandeln står för 20 procent av Bonnier Carlsens totala omsättning. Rabén & Sjögren vill inte kommentera sina försäljningssiffror, men Svenska Bokhandlarföreningens och Svenska Förläggareföreningens årsstatistik visar vikten av julhandeln. Från 3 till 24 december är det genren barn- och ungdomslitteratur som säljer allra bäst.
En barnbok är den perfekta julklappen.
Men julläsningen börjar redan före jul. Författaren Ulf Starks ”Jul i Stora Skogen”, illustrerad av Eva Eriksson, var Rabén & Sjögrens första adventsbok, utgiven 2012. Förlaget ger numera årligen ut en adventsbok med 24 kapitel för yngre barn. Bonnier Carlsen har de senaste tre åren gjort detsamma för lite större barn.
Formatet är perfekt för högläsning och julmys. Kanske kan advents- och julböckerna bidra till att fler barn upptäcker läsningens tjusning?
På jultemat finns något för alla barn: allt från snögnistrande Bulleby-firande till Lisbet och Sambakungens normkreativa ”En ful jul”, skriven av Emma Karinsdotter.
J. K. Rowlings "Julegrisen" är just nu den mest sålda barnboken för Akademibokhandeln och ligger etta på Bokus topplista för barn- och ungdomslitteratur för föregående vecka. Men säsongen är kort. Även om ett stort författarnamn som J. K. Rowling förväntas sälja väl under hela året kommer "Julegrisen" att ha sin storhetsperiod före jul. J. K. Rowlings val att skriva om julen kanske inte var utstuderat.
– Ur hennes perspektiv var det nog bara drivet av att hon ville skriva den här berättelsen. Hade den hetat något annat hade den sålt ändå. Jag tror inte det är ett säljknep, säger Jenni Blom Castenfors, operativ försäljningschef på Rabén & Sjögren som ger ut "Julegrisen".
Förutom klassiker som Elsa Beskow är det rent av svårt att sälja julböcker efter december. Då har till exempel spökberättelser en längre livstid. Det går att knyta dem till både Halloween och påsk – och de säljer även under resten av året.
Ser man till de allra mest sålda böckerna 2020 är det inte julböcker. Mest sålda boken 2020 (sett till antal exemplar) är den icke-vetenskapliga sömnboken ”Kaninen som så gärna ville somna: en annorlunda godnattsaga” av Carl-Johan Forssén Ehrlin. Den barnbok som drog in mest pengar var ”Boken som inte ville blir läst” av komikern David Sundin. Gemensamt för de båda listettorna inom barnlitteraturen är att båda böckerna lovar en lösning på ett problem. Kaninsagan ska lösa nattningen och "Boken som inte ville bli läst" försöker med sitt tvärt-om-upplägg locka till mer läsning. Det är böcker som vänder sig till föräldrar, snarare än barn. En nödvändighet i varje småbarnsförälders bokhylla.
J. K. Rowlings "Julegrisen" slår på samma strängar. Vilken förälder har inte likt J K Rowling själv varit orolig för att ens barn ska tappa bort sitt favoritgosedjur. I "Julegrisen" ger J. K. Rowling en lösning på det här bekymret. Det finns tröst att hämta här.
Och visst säljer J. K.:s julsaga. Första svenska upplagan tog slut på första försäljningsdagen.