Enligt domstolen ger reklamen intryck av att personer som använder fiskoljan löper mindre risk att bli smittade av coronaviruset, eller att klara en covid-19-infektion bättre.
Konsumentombudsmannen (KO) ansåg att reklamen var både vilseledande och aggressiv. Dels för att det inte fanns något belägg för att fiskoljan hade de egenskaper som fördes fram, dels för att oron för coronasmitta var stor i samhället och reklamen spelade på den rädslan, skriver Konsumentverket på sin hemsida.
Domstolen går på KO:s linje. Zytomierska har belagts med ett så kallat interimistiskt förbud. Det innebär att domstolen, i väntan på dom, förbjuder influeraren att på falska grunder marknadsföra fiskoljan eller något annat kosttillskott på Instagram. Förbudet gäller också för marknadsföring från Katrin Zytomierskas företag Clean Eating.
Om förbudet bryts kan straffet bli vite på 1 miljon, respektive 500 000, kronor.
Zytomierska har tagit bort inlägget i fråga.