Publiken ska få uppleva bredden i dans, det hoppas Cecilia Suhaid Gustafsson, som har tagit fram Riksteaterns dansprogram för hösten 2023 och våren 2024. Men en röd tråd genom samtliga föreställningar är att de ställer frågor om identitet.
"Flera produktioner utgår från tematiken; var finns min plats? Var finns min röst? Hur hanterar jag livets melankoli och var finns min kultur?", säger Suhaid Gustafsson i ett pressmeddelande.
Bland annat utforskar Victor Fröjd om vi är samma människor i skogen, på klubben eller i vårt hem, i "Locus". Marit Shirin Carolasdotter, som har samiska rötter från Jämtland och kurdisk bakgrund från Irak, har skapat verket "Jarkelidh", som tar avstamp i vakuumet som uppstår när berättelser går förlorade mellan generationer.
Det blir också den japanska avantgardistiska dansteaterformen butoh, i verket "Pearl" av Frauke. "Delighthouse and the dark room" av Sindri Runudde är i stället en Bollywoodaktig hyllning av dansens förmåga att möjliggöra förbjudna begär. Ett liknande tema gör konstgruppen Ful, med inspiration av iranska familjefester i "Baba karam – genom Jamileh och Khordadian".
Fem koreografer har också fått produktionsresidens för 2023.