De stora spelmässorna runt om i världen är traditionellt en plats där nya spel först visas upp. Men i år är inget som vanligt, när coronapandemin har satt stopp för jättarna E3 i Los Angeles, Tokyo Game Show och tyska Gamescom. Tre evenemang som tillsammans lockar hundratusentals besökare.
Jacob Riis, programdirektör för den nordiska spelkonferensen Nordic Game, har en bakgrund som speljournalist och har besökt E3 flera gånger.
– Jag tror att behovet för mässor som E3 har förändrats, säger han.
Branschen hade redan före pandemin börjat experimentera med egna videopresentationer i stället för påkostade presskonferenser. Riis tror att pandemin skyndar på den utvecklingen.
– Jag tror att konsumenter börjar bli vana vid att vända sig till Youtube och influerare. Även spelföretag har skapat sina egna kanaler, säger han.
Nya affärer
Men mässorna och konferenserna är också en plats för branschfolk att träffas och knyta nya kontakter. Inte sällan lägger mötena på mässorna grunden för nya affärer.
– Stora spel som redan finns på marknaden, som "Fortnite" och "Fifa", har sett en ökning av sålda spel och antalet som spelar. Men det finns en del av branschen som inte är glad. Det är de som precis var på väg att få investeringar, de som precis skulle få en utgivare, som helt plötsligt måste skicka hem sin personal. Jag tror vi kan förvänta oss en stagnation på marknaden de kommande månaderna, säger Riis.
Han får medhåll från Per Strömbäck vid branschorganisationen Dataspelsbranschen.
"De största svårigheterna har de företag som inte har något spel ute. Ovan nämnda evenemang är ju de tillfällen där man i vanliga fall hittar samarbeten, finansiärer, gör lanseringar, möter spelare och så vidare. Alla de sakerna blir svårare när de evenemangen inte blir av. Så på sikt finns det risk för en svacka i lanseringar av nya spel. De minsta och nyaste företagen drabbas hårdast", säger han i en kommentar.
Han tillägger att en del arrangörer dessutom har mässan som enda inkomstkälla, och är orolig över att en del helt kommer att slås ut.
När podcasten Öppna världar tidigare i år frågade representanter från den svenska spelbranschen om hur de påverkas av de inställda evenemangen svarade tolv av fjorton att de påverkades. Fyra av dem uppgav att man påverkades mycket.
Plats för avtal
Nordic Game är en konferens i Sverige som också tvingats anpassa sig till pandemin. Konferensen började 2006 i regi av Nordiska ministerrådet, för att sätta strålkastaren på de nordiska länderna som en region och locka utländska investerare.
Förra året lockades 2 300 personer inom branschen till Malmö för att lyssna på föreläsningar, mingla och knyta kontakter, i hopp om nya samarbeten.
– Det kan handla om utgivaravtal, verktyg som används inom spelutvecklingen där du tecknar nya avtal, att oursourca delar av utvecklingen, säger Riis.
Vissa ställer in
Svenska spelmässor har valt att hantera pandemin på olika sätt. Arctic Game Week i Skellefteå ställde exempelvis in, liksom Dreamhack i Jönköping, medan Sweden Game Conference i Skövde i oktober inte har meddelat några förändringar i sina planer.
Nordic Game har valt att köra en digital variant, och skjuter upp den vanliga konferensen till senare i år.
– Vi både ser fram emot det jättemycket och är spända, för det är nytt för oss alla. Det är en utmaning, det som är positivt är att vi fått tänka i nya banor, säger Riis.
Rättat: I en tidigare version fanns en felaktig tidsangivelse för när Nordic Game hålls digitalt.