MÄnga av vÄrens förestÀllningar stÀlldes in nÀr pandemin slog till mot Nöjessverige, och sommarens evenemang gick snart samma öde till mötes.
ââDet har varit sĂ„ gott som dött sedan i mars, sĂ€ger Kirsty Armstrong, som sedan knappt tvĂ„ Ă„r tillbaka har jobbat heltid som frilansande komiker.
ââMan har levt pĂ„ hoppet sedan i vĂ„ras och sitter hela tiden och vĂ€ntar, för man vet ju inte, det kanske öppnar upp igen och dĂ„ vill jag vara redo att köra, fortsĂ€tter Armstrong, som förra Ă„ret nominerades till Ă„rets nykomling och i Ă„r till Ă„rets kvinnliga komiker pĂ„ Svenska Standupgalan.
Vanligtvis upptrÀder hon pÄ olika evenemang runt om i landet. I stÀllet har hon sedan vÄren gjort ett fÄtal poddar, levt pÄ besparingar och nyligen ÄtergÄtt till sitt tidigare jobb som fritidspedagog. Men stÄupp-landskapet har under hösten sÄ smÄtt börjat eka av skratt igen. Det fÄr dock fortfarande endast vara 50 personer i lokalerna Ät gÄngen, sÄ det Àr inte vinstdrivande som innan, sÀger komikern.
ââJag har fĂ„tt nĂ„gra erbjudanden om gig i höst, sĂ„ det har absolut börjat puttra, men jag tror inte att branschen kommer i gĂ„ng förrĂ€n nĂ€sta Ă„r.
ââĂ andra sidan spelar vĂ„r bransch ingen större roll, vi fyller ingen samhĂ€llsviktig funktion. Allt fokus just nu borde lĂ€ggas pĂ„ sjukvĂ„rden, sĂ€ger Kirsty Armstrong, som Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n ensam i branschen om att finna sig i en ny verklighet.
"Börjat rulla"
Hampus Algotsson driver StÄuppbolaget, ett scenproduktionsbolag inriktat pÄ stÄupp och humor, som arrangerar turnéer Ät komiker. VÄrens turné som abrupt stÀlldes in har nu, ett halvÄr in i krisen, börjat rulla igen.
Publiken begrÀnsas, men det Àr bÀttre Àn inget. StÄupp Àr inte stÄupp utan publikens nÀrvaro, konstaterar Hampus Algotsson.
ââFrĂ„n mitten pĂ„ mars till sista augusti hade vi inte ett enda evenemang. Totalt Ă€r det drygt 30 evenemang som inte blivit av det senaste halvĂ„ret.
Bolaget jobbar med komiker som kan ta in mellan 100 och 300 personer per förestÀllning i medelstora och stora stÀder.
LÄngt ifrÄn normalt
Företaget driver ocksĂ„ tvĂ„ stĂ„upp-klubbar i Göteborg och Skövde, vilka har âlegat helt nereâ sedan i vĂ„ras. Men under första halvan av september hade klubbarna sĂ€songspremiĂ€r. Trots det kommer det att bli en lĂ„ngt ifrĂ„n vanlig höst.
En normal höst brukar bolaget arrangera sju shower med 250 biljetter per show. De kommande mÄnaderna blir det istÀllet 16 shower med 50 gÀster per förestÀllning.
ââDet Ă€r inte riktigt hĂ€lften sĂ„ mĂ„nga biljetter som en vanlig höst, men inte sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n. Vi klarar det, men det Ă€r verkligen tajta tider. Det kĂ€nns inte jĂ€ttetryggt, sĂ€ger Hampus Algotsson.
Men publiken lÀngtar efter att komma tillbaka till förestÀllningar, som inte minst syns pÄ sociala medier, tillÀgger han.
ââJag kĂ€nner mig hoppfull.
"Blev vÄr rÀddning"
Trots de mÄnga instÀllda evenemangen, och det betydligt fÀrre antalet förestÀllningar som planeras under resten av Äret, minskar inte bolagets omsÀttning i Är lika mycket som tidigare trott.
ââUnder vĂ„ren fick vi tid att testa idĂ©n med att ha en nĂ€tbutik dĂ€r vi sĂ€ljer merchandise för komiker och poddar, som muggar och t-shirts med olika tryck.
Utan e-handeln skulle omsÀttningen för i Är varit omkring 40 procent lÀgre jÀmfört med förra Äret, motsvarande en miljon kronor, enligt Algotsson.
ââDet var en rĂ€ddning för oss, sĂ€ger han.