Spelfenomenet "Fortnite" har de senaste åren lanserats till alla möjliga datorer, konsoler och mobiler – och gjort succé oavsett plattform. Miljontals spelare världen över har möts online, och spenderat pengar på nya föremål eller utsmyckningar i spelet. Pengar som beroende på plattform inte går direkt till utvecklarna Epic Games. Det är grundbulten i det bråk som uppstått mellan Epic Games och Apple och Google. Teknikjättarna tar nämligen, något förenklat och generaliserat, 30 procent av intäkterna som appar på deras plattformar inbringar.
– Det är fullständigt otroliga pengar, som inte bara Epic drar in. Omsättningen för Apples App Store 2019 är ju större än Sveriges BNP, säger Claes Magnusson, rektor vid Malmö yrkeshögskola.
Virtuell data
När Epic Games, som sedan en tid tillbaka har en egen spelplattform där de "bara" plockar in 12 procent av intäkterna, nyligen gjorde det möjligt att handla virtuell valuta i "Fortnite" utan att använda Apples egna system svarade Apple med att stänga ute "Fortnite". Epic Games replik var att ta till rättsliga åtgärder och lansera en video som anspelar på Apples klassiska 1984-reklam där en ensam hjälte försöker befria en förtryckt massa.
– Det här är inget som har skett över en natt, det här har planerats ett halvår innan. Man har synkat detta med den pågående diskussionen om Apples och Facebooks och allas monopolsituationer i USA och kongressförhören som har varit, säger Claes Magnusson.
Den bilden delas av Björn Jeffery:
– Både i USA och i Europa finns det frågor just nu på en politisk nivå som handlar om "är det här monopolistiskt", "är det här något vi borde bryta upp"? Jag ser det mer som ett politiskt inspel i den frågan. Snarare än att Epics egna beteende kommer driva på förändring för det tror jag inte att det kommer göra.
Positionera sig
Både Magnusson och Jeffery poängterar att det finns flera aspekter av bråket som uppstått, bland annat frågan om vilket bolag som ska få ta del av konsumenternas användardata och hur den används, men också att företagen försöker positionera sig inför en framtid där spelbranschen har många fler distributionsplattformar än i dag. Båda nämner också kinesiska Tencents stora ägardel i Epic Games som en potentiellt försvårande omständighet i frågan.
Jeffery tror också att fler utvecklare kan komma att höja rösten mot Apple eller Google nu när locket har lyfts.
– Det skulle vara intressant om mindre spelutvecklare börjar prata ut. Det finns väldigt många spelutvecklare som håller med Epic i princip men som inte vågar säga det. Deras benägenhet att kritisera den hand som föder dem är väldigt begränsad, säger han.