Museet, som tidigare hette Kungliga myntkabinettet, flyttar snart in i samma byggnad som Historiska museet i Stockholm, och har ekonomi- och finanshistoria som sin inriktning. Enligt Kulturnytt innebär sponsoravtalet med Swedbank att banken i utbyte mot 15 miljoner kronor bland annat får agera som museets "bollplank". Banken får också ta fram en mobil utställning tillsammans med med museet, som ska visas i Swedbanks regioner.
Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, anser att museet blir alltför tätt förknippat med storbanken vars logotyp också syns på hemsidan.
– Museets viktigaste uppgift är att informera allmänheten och medborgarna om det som varit och då blotta misstanken om att Swedbank kan vara med och påverka bilden av hur den svenska ekonomin växt fram, är ju naturligtvis förödande för museets trovärdighet. Vi skulle aldrig ens tänka tanken att låta Socialstyrelsen sponsras av Astra Zeneca, säger Olle Lundin till Kulturnytt.
Han hänvisar till regeringsformens krav på opartiskhet.
Museichefen Cecilia von Heijne håller dock inte med. Enligt henne har museet gjort en noggrann juridisk prövning och riskerar inte sitt oberoende.
– Vi har en formulering som säger att vi alltid har sista ordet i allt innehållsarbete, så vi tycker inte att vi är beroende så vi har verkligen jobbat med en skrivning för att få fram att det är på det här sättet, säger hon.