Storbritannien är Europas största producent av film och tv, men den dominansen beskrivs som ett hot mot Europas kulturella mångfald, i ett internt EU-dokument som The Guardian tagit del av.
Enligt dokumentet, som ska ha delats mellan medlemsstaterna i början av juni, har införseln av brittisk film och tv, efter brexit, lett till vad som har beskrivits som en "oproportionerlig" mängd brittisk underhållning. Man pekar även på att det försvårar för europeiska verk från bland annat mindre länder eller mindre talade språk.
Definieras som europeiska verk
Enligt EU: s audiovisuella medietjänstedirektiv måste leverantörer av markbunden tv och strömningstjänster ha en andel på minst 30 procent europeiska verk och "säkerställa en framträdande plats för sådana verk", och vissa medlemsländer har gått ännu längre, som Frankrike som satt ribban på 60 procent för vissa leverantörer.
En annan del i problematiken handlar om att brittisk underhållning fortfarande definieras som europeiska verk, eftersom landet undertecknat Europarådets konvention om gränsöverskridande television och därför tillhör det europeiska audiovisuella området.
Mångmiljonindustri
Från brittiskt håll menar man att någon annan definition än europeisk skulle drabba brittisk drama hårt, eftersom den ofta varit grunden för försäljningen av internationella rättigheter till serier, som "Downton Abbey" och "The crown".
Under 2019-2020 gav försäljningen den brittiska tv-industrin omkring 500 miljoner pund, vilket gör den till den nästa största marknaden, efter USA.
Riskerna ska undersökas
Europeiska kommissionen har nu fått i uppdrag att undersöka konsekvenserna och riskerna med hur brittisk tv och film påverkar EU:s kulturella mångfald, något som enligt källor till The Guardian skulle kunna vara ett första steg mot åtgärder för att begränsa brittiskt innehåll. Initiativet, som redan har stöd av länder som Spanien, Grekland, Italien och Österrike, kommer troligtvis att ta ytterligare ett steg när Frankrike tar över ordförandeklubban i januari.