Om Loreens bidrag "Tattoo" står som vinnare i Liverpool kan det innebära besöksintäkter på 310 miljoner kronor till Stockholm, enligt en beräkning från Stockholms handelskammare.
"Vi har arenorna, infrastrukturen, hotellen och nattlivet redo", säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.
Men ett Eurovision-arrangemang medför också höga kostnader, både för arrangörsstaden och för tv-bolaget som står för sändningen.
Senast Sverige stod värd för spelen, år 2016, blev notan för Stockholms stad 100 miljoner kronor. Exakt vad som kostade blev inte offentligt, men det handlade enligt Sveriges Radio om bland annat arenakostnader, uppbyggda festplatser och en rad kringevenemang.
Inför Eurovision Song Contest 2016 rapporterade Dagens Nyheter att SVT:s Eurovisionbudget låg på omkring 125 miljoner kronor.
Teknikkonsultföretaget Sweco genomförde en undersökning efter Eurovisionfinalen i Stockholm 2016, och kom fram till att evenemanget lett till en turistekonomisk omsättning på 263 miljoner kronor. Det skriver Dagens Industri.