Inför tävlingen låg Ukraina mil före alla andra på spelbolagens listor. När det gällde levde de upp till de högt ställda förväntningarna. När alla poäng är utdelade är det Kalush Orchestra med folkmusikhiphop-låten "Stefania" som står som segrare.
– Vi vill säga ett stort tack till alla som röstade på oss, som har stöttat Ukraina i alla avseenden. Våra hjärtan är med er, vi uppskattar det verkligen. Tack! säger Oleh Psiuk under presskonferensen efter tävlingen.
Ukrainas medverkan har förstås blivit intimt förknippad med Rysslands invasion, och många tittare lär ha röstat för att visa sitt stöd.
Många har säkert också rörts av historien om hur den vemodiga låten gått från att vara en hyllning till frontmannen och rapparen Oleh Psiuks mamma till att handla om alla mödrar till unga ukrainare som har dragit ut i kriget.
Medverkar för landets skull
På presskonferensen undrar en reporter om Oleh Psiuk har ringt sin mamma Stefania.
– Jag har inte haft tid att ringa henne än, men jag har skickat ett sms och jag har bett min flickvän att ringa henne. Det är en timme senare där så det är ganska sent. Hon svarade att hon är väldigt stolt över mig och att hon älskar mig, säger Oleh Psiuk.
När tävlingen nu är över planerar Oleh Psiuk att återvända för att leda en grupp för hjälpinsatser.
– Alla segrar är väldigt viktiga för Ukraina nu och på senare tid har den ukrainska kulturen attackerats. Vi är här för att bevisa att ukrainsk kultur och musik lever och har sin egen speciella och väldigt vackra signatur, säger han.
På presskonferensen frågar Aftonbladet: "Du har berättat för oss hur du har oroat dig för alla hemma, din familj, dina vänner. Hur oroliga är ni själva för att återvända hem till kriget?"
– Oron försvinner inte när jag passerar gränsen. Hela min familj, mina vänner, mina nära och kära är i Ukraina. Men det är på det här sättet jag kan hjälpa dem.
"Väldigt glad"
Ukraina var även ett av Cornelia Jakobs favoritbidrag. Efter tävlingen öser hon beröm över Kalush Orchestra.
– Jag känner mig väldigt glad över att Ukraina vann. Jag tycker att de är så grymma och så värda den här vinsten.
Kalush Orchestra bildades förra året när en hiphop-trio bestående av Oleh Psiuk, multiinstrumentalisten Ihor Didentjuk och dansaren Vlad Kurotjka slog sig ihop med musikerna Tymofij Muzytjuk, Vitalij Duzjyk och Dzjonni Dyvnyj.
Vlad Kurotjka, eller Carpet Man som han kallas är kvar i Ukraina och kämpar i kriget. I Turin har han en ersättare.
Från början var det artisten Alina Pasj som vann Ukrainas uttagning, men hon drog sig ur efter det att hon anklagats för att olovligen ha besökt Krim. I stället blev det Kalush Orchestra som fick försvara landets färger i Turin. De fick jobbet den 22 februari i år – bara två dagar innan kriget bröt ut.
Gruppen kunde inte repa på riktigt tillsammans förrän de kom till Turin. De senaste veckorna har varit intensiva.
– Vi arbetade väldigt hårt för att representera vårt land så bra som möjligt, säger Oleh Psiuk.
Ukraina har vunnit Eurovision två gånger tidigare, 2004 och 2016. Nu återstår att bestämma var nästa års tävling egentligen ska arrangeras. Det är högst osäkert om den kan äga rum i Ukraina.
Men när Oleh Psiuk får frågan om var Kalush Orchestra vill att nästa års Eurovision ska hållas svarar han:
– På vilken scen som helst i det självständiga Ukraina.
Stark insats av Jakobs
Storbritannien låg bäst till efter att alla jurygrupper hade rapporterat in sina poäng. Sveriges Cornelia Jakobs låg hack i häl.
När det var dags för tittarnas röster håvade Ukraina in hela 439 poäng. Bidraget vann telefonrösterna i nästan alla länder och inget av de andra länderna kom ens i närheten.
Azerbajdzjan, Rumänien och Georgien "tappade kontakten" och svenske EBU-bossen Martin Österdahl hoppade in och läste upp poängen i deras ställe. Samtidigt meddelade EBU att sex länders juryröster diskvalificerats på grund av att man hittat avvikande mönster i röstningen i semifinalen och finalen.
Några timmar tidigare gjorde Cornelia Jakobs en stark insats på scenen. Hon klev upp som nummer 20 – barfota som vanligt – och möttes av stort jubel under de inledande tonerna. Låtens inledning satt, kameravinklarna, refrängerna och den där extra höga tonen när låten brakar lös i slutet också.
– Det har varit en otrolig bergochdalbana, väldigt känslomässigt. Det var så spänt och samtidigt jätteupprymt för vi var så himla nöjda med att uppträdandet hade gått så bra, säger Cornelia Jakobs till TT efteråt.