Ali Abbasi: De säger att jag är en ny Rushdie

Samtidigt som Iran skakas av protesterna mot det religiösa förtrycket mot kvinnor har svenskiranske Ali Abbasi gjort en film om kvinnohatet i landet.
–Misogynin i Iran är väldigt djupt rotad, säger han.

Ali Abbasi tycker att kritiker missade poängen med "Holy spider" när den visades i Cannes. "De trodde att det bara var en iransk Jeffrey Dahmer-film. Men det är det inte", säger han.

Ali Abbasi tycker att kritiker missade poängen med "Holy spider" när den visades i Cannes. "De trodde att det bara var en iransk Jeffrey Dahmer-film. Men det är det inte", säger han.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

Film2022-11-18 06:48

"Holy spider" bygger på verkliga händelser och handlar om seriemördaren Saeed Hanaei som för 20 år sedan mördade 16 prostituerade i den iranska staden Mashhad – och blev hjälte för somliga i landet.

Vid premiären på filmfestivalen i Cannes i våras var det många som missade poängen, tycker Ali Abbasi.

– Där var det många som tyckte att filmen var misogyn och exploaterande och att vi var intresserade av att visa närbilder på döda kvinnor. Men nu är det som att några börjar förstå vilken verklighet som vi försöker beskriva. Misogynin i Iran är väldigt djupt rotad, säger regissören.

Ali Abbasi syftar på den våg av protester som just nu skakar Iran, på alla tiotusentals unga iranier som riskerar livet på gatorna i demonstrationer mot kvinnoförtryck, religiöst tvång och totalitärt styre.

"Otrolig brutalitet"

Under hösten har han följt händelserna nära – med både hopp och förtvivlan.

– Det är fantastiskt att se sammanhållningen mellan olika etniciteter, män och kvinnor, unga och gamla, universitetsstuderande och fabriksarbetare. Men samtidigt är det en sådan otrolig brutalitet till och med för att vara Iran. Det är över alla gränser för vad jag har upplevt och då har jag upplevt massor av skit, säger Abbasi.

När "Holy spider" hade premiär i London i oktober dök Ali Abbasi upp på röda mattan utklädd till blodtörstig mulla i protest mot regimen. Nyligen var han med och drog ihop en demonstration utanför Irans ambassad i Stockholm och han ser till att ge så många intervjuer som möjligt om filmen för att få tillfällen att påminna världen om vad som händer. Ändå har han dåligt samvete för att han inte gör tillräckligt.

– Jag känner att jag måste göra något. När jag ser 14-åriga tjejer som demonstrerar och blir skjutna så tänker jag "vad fan sitter jag här för, det går bara inte".

"Inte fucking hotad"

Samtidigt blir han irriterad om någon frågar honom om han själv känner sig rädd eller hotad, förklarar han.

– Fan, jag har ju bara gjort en film och jag sitter här och dricker champagne eller kaffe latte i fina rum. Jag ska inte känna mig fucking hotad. Den där tolvåringen som blir skjuten är den som ska känna sig hotad.

Men även om han själv inte känner sig utsatt finns han helt klart på den iranska regimens radar. I samband med Cannesfestivalen gick en filmorganisation knuten till staten ut och tog avstånd från filmen.

– De tycker att jag är perverterad, och anti-Iran och säger att jag är en ny Salman Rushdie. Men allt det här kommer ifrån att de såg en 40 sekunders teaser från Cannes. Det är intressant. När de utfärdade en fatwa mot Rushdie orkade de ju inte ens läsa boken. De där människorna är inte bara brutala, de är också fucking lazy, säger Ali Abbasi.

Tror på framtiden

Samtidigt bryr sig den iranska staten på sätt och vis mer om kultur än vad EU-länder gör, skämtar han.

– De har lagt sjukt mycket tid och pengar på en negativ reklamkampanj mot oss. Men de är ju hjärndöda. De trycker upp en miljon grejer där det står "se inte den här filmen". Vad tror ni händer? Folk undrar vad vad det är frågan om och ser filmen, säger han och skrattar.

Men trots allt hyser han framtidshopp. Det Iran som håller på att växa fram nu är ett annat än det han skildrar i filmen, tror han.

– De som gillade Saeed Hanaei och tyckte att det var bra att gatorna blev rensade – jag skulle vilja tro att det är deras barn som är ute på gatan nu och demonstrerar. Det är framsteg, säger han.

"Holy spider" visas på Stockholms filmfestival och har svensk biopremiär 20 januari nästa år.

Fakta: Protesterna i Iran

Den största protestvågen som skakat Iran sedan den islamiska revolutionen 1979 startade med 22-åriga Mahsa Zhina Aminis död.

Amini, en kurdisk kvinna från nordvästra Iran, greps av moralpolis i Teheran den 13 september för att hon inte ansågs bära sin huvudsjal på korrekt vis.

Amini fördes till sjukhus efter att ha segnat ner och fått vad polisen hävdar var en hjärtattack – något som bestrids av 22-åringens familj, som hävdar att hon utsatts för kraftigt våld mot huvudet. Den 16 september, efter att ha legat i koma, avled Amini på sjukhus

Vid Aminis begravning i hemorten utbröt spontana protester, som därefter utvecklades till en demonstration där kvinnor tog av sig huvudduken och skanderade slagord. Protesterna spred sig snabbt över landet.

Vid många tillfällen har demonstrationerna slagits ned med brutalt våld från regimens säkerhetsstyrkor. Hundratals demonstranter har dödats och tusentals gripits.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!