– Priser i all ära, men det viktiga är att veta att man har gjort en bra film och att sedan få uppleva att publiken uppskattar den, säger regissören Martin McDonagh till TT.
Dagen innan TT möter honom och skådespelaren Brendan Gleeson på filmfestivalen i Venedig har den svarta komedin mötts med jubel och applåder. Några dagar senare vinner den festivalens manuspris samtidigt som Colin Farrell får ta emot det manliga skådespelarpriset. Sedan dess har det rullat på, och inte minst Farrell är storfavorit till en Oscar.
Filmen utspelas på en liten irländsk ö på 1920-talet. Padraic (Farrell) och Colm (Gleeson) har alltid varit nära vänner, men en dag säger Colm abrupt upp vänskapen. Padraic är helt oförstående, och det hela tar dramatiska vändningar.
"Otäckt" manus
Gleeson berättar att han upplevde den första manusversionen som otäck.
– Det fanns inget hjärta i det, det fanns ingen motivation till det Colm gör. Men i manusversion två så öppnades ett helt nytt perspektiv för mig.
– När man bryter upp ur ett förhållande, vare sig det handlar om kärlek eller om vänskap, är frågan om man ska dra ut på det och ge signaler till att det är slut, eller om man ska göra det abrupt och bara bryta. Hur man än gör det är det dåliga nyheter för den som drabbas.
Filmen handlar om ensamhet och om avskildhet. Colm, som är folkmusiker, tycker att Padraic är för "trist" för att umgås med och drar sig undan för att ägna resten av sitt liv åt att skapa musik som han blir ihågkommen för.
– Colins rollfigur tänker inte på det, han tycker inte han är ensam, för att i slutet inse att han är världens mest ensamma människa, säger Martin McDonagh.
Gör brutala filmer
McDonagh har tidigare regisserat Gleeson i kortfilmen ”Six shooter” och i den svarta komedin ”In Bruges”, där Farrell spelade den andra huvudrollen. Allt McDonagh gör innehåller oerhört mycket humor, även om filmerna ofta är brutala både fysiskt och psykiskt.
– Vi repeterar länge innan vi filmar. På det sättet blir vi kvitt det roliga. För det är inte roligt för rollfigurerna på samma sätt som det är för publiken. I "Banshees…" är situationerna hjärtekrossande, men ibland roliga för dem som ser filmen, säger Martin McDonagh.
Hans förra film var den hyllade "Three billboards outside Ebbing, Missouri", som bland annat vann två Oscarsstatyetter. Efter den kunde han utan problem ha fått göra vad han ville i Hollywood, men det var inget han strävade efter.
– Jag bryr mig inte om Hollywood. Det viktiga för mig är att få ha kontroll över någonting som jag tycker om. Jag tycker om friheten att få göra vad jag vill. Sedan är det ju rent tekniskt så att stora delar av den här filmen har bekostats med amerikanska pengar, så på sitt sätt är det en Hollywood-film.