Med smygpremiärer inräknande har "Barbie" fått över 137 000 biobesök. Räknar man bara biobesök från och med premiären den 21 juli och fram till och med söndagen den 23 juli lockade "Barbie" drygt 107 000 besökare.
– Det är den största öppningshelgen hittills i år, säger Helena Fagerstam som är försäljningschef på Warner Bros Entertainment i Sverige.
Andraplats på biotoppen i Sverige intog som väntat "Oppenheimer" som alltså hade premiär samma dag som "Barbie". Båda filmerna tycks ha gynnats av den gemensamma uppmärksamhet de fått i och med sociala medier-fenomenet "Barbenheimer", där många diskuterat vilken av filmerna de ska se först.
– Det är såklart roligt med "Barbenheimer"-konceptet som blivit en grej. Det är roligt att båda filmerna fungerar väl, säger Helena Fagerstam.
75 procent av de som besökte någon av Filmstadens visningar under helgen såg antingen "Barbie" eller "Oppenheimer". Det var alltså 25 procent av besökarna som såg någon annan film under helgen.
– Överlag har det varit en bra biohelg. Juli blir en stark biomånad. Det ser ut att bli den bästa filmmånaden i åt om det rullar på såhär, säger Helena Eklund, marknadsdirektör på Filmstaden, och tillägger att det annars brukar vara december eller januari som är den bästa biomånaden.
Helena Eklund berättar också att det i dagsläget är 40 000 biljetter sålda till framtida visningar av antingen "Barbie" eller "Oppenheimer", och då är alla föreställningarna inte satta än.
Tredjeplats på helgens biotopp hamnade "Mission: impossible: dead reckoning part one" som hade premiär den 12 juli.