– Svenska filminstitutet har under många år inte pratat om publik överhuvudtaget. Det är något vi måste förändra i branschen – det är inte fult att prata om publik i samband med konstnärlig film, säger Tim King, Executive Vice President Production på SF Studios, som distribuerat många av Ingmar Bergmans filmer.
SF Studios och Bergmancenter har tagit initiativ till ett nytt pris som består av 30 000 kronor och coachning av en erkänd nordisk filmkreatör (en ny för varje år) för att förbättra manus.
Klimatet för bred konstfilm ser annorlunda ut i dag än när Ingmar Bergman var verksam men Tim King nämner samtida nordiska förebilder som Ruben Östlund, Thomas Vinterberg och Joachim Trier.
Måste göra folk nyfikna
TT: Ingår marknadsföringsstrategi?
– Nej vi tänker primärt på manusprocessen. Det går inte att marknadsföra en film som publiken inte är intresserad av. Det har man försökt i många år nu och sagt "om vi bara lägger mer marknadsföringspengar då kommer folk", men det har inte funkat. Det måste vara någonting i berättelsen som gör folk nyfikna.
Film och tv-branschen går just nu igenom en orolig tid. Fortfarande skakad av pandemin och nu med en manusförfattarstrejk i Hollywood, budgetnedskärningar hos exempelvis Disney i USA och hos Viaplay i Sverige.
Vill se konstnärlig kvalitet
För att lösa krisen behövs rent kommersiella filmer, men branschen söker också efter sätt att få tillbaka publiken som vill ha någonting mer.
– Barnfilmer är väldigt poppis i Sverige och det finns breda komedier som fortfarande funkar på bio också, men vi saknar filmen med hög konstnärlig kvalitet, förutom Ruben då och då. Och det är den vi vill åt, säger Tim King.