På en digital presskonferens öser alla inblandade i stället beröm över varandra, samtidigt som de försöker avslöja så lite som möjligt av den stundtals komplicerade storyn. Christopher Nolan går tillbaka till sin egen barndom för att försöka förklara vilken sorts stämning han velat försätta biopubliken i.
– När jag var sju år gammal såg jag James Bond-filmen "Älskade spion", berättar han.
– Den gav mig en känsla av att allt var möjligt, att man kunde färdas vart som helst i världen. Det var ren eskapism. Jag har tillbringat en stor del av min karriär med att försöka finna den där känslan av förundran över vart film kan ta dig.
Som bekant har premiären för "Tenet" skjutits upp flera gånger under pandemin. Men nu är det dags. På onsdag är det premiär i en rad länder, bland annat Sverige. I USA går den upp en vecka senare. Det är den första så kallade storfilm som går upp på bio världen över sedan pandemin bröt ut på allvar, och man har spekulerat i om detta är filmen som kommer att locka publiken åter till biograferna.
Fick inget berätta
Hemlighetsmakeriet har varit extremt stort. Inför visningen tidigare i veckan fick journalisterna skriva på ett embargo om att de inte ens fick berätta att de sett filmen.
Till det yttre är "Tenet" en välbekant spionhistoria om en agent som har kort tid på sig att rädda världen undan undergång. Men eftersom det är en Christopher Nolan-film har den en mängd bottnar, inte minst när det gäller tid, och att förklara handlingen är inte lätt.
– Jag har funderat på den här filmen i tio år och många kommer att känna igen saker från mina andra filmer, inte minst "Memento", konstaterar Nolan.
– Jag ville ta mig an spiongenren och ta med publiken på en resa kring begreppet tid. Kring detta försökte jag konstruera en engagerande spionhistoria.
Han blir tillfrågad om det finns några filosofer som inspirerat honom.
– Nja, för mig handlar det mest om visuell inspiration, som holländaren MC Escher och hans grafik. Jag försökte lägga ut tidsriktningarna för att se hur de kunde vecklas in i varandra.
"Såg den 30-40 gånger"
Den svenske kompositören Ludwig Göransson, som härom året vann en Oscar för musiken till "Black Panther", har gjort musiken till "Tenet". Han blev involverad i processen redan ett halvår innan inspelningen började.
– Jag förstod snabbt att filmen skulle skildra en värld vi aldrig hade sett tidigare och att den behövde ett annorlunda sound. Jag träffade Chris en gång i veckan och vi jobbade med att skapa vår egen värld av ljud och musik. När filmen sedan klipptes såg jag den 30–40 gånger, det fanns så många nivåer på varje karaktär, säger han.
För att matcha den gåtfulla handlingen i "Tenet" begagnade sig Ludwig Göransson av såväl konventionella som ytterst okonventionella instrument.
– Jag använde leksaker, jag använde också organiska instrument som gitarrer, som jag använde på olika sätt och som jag manipulerade. Jag använde också mänskliga ljud, som någon som andas in i mikrofonen.