Förhandsintresset har varit stort för "Oppenheimer". Den över tre timmar långa filmen har inte bara en rollista med namn som Cillian Murphy, Robert Downey Jr, Matt Damon och Emily Blunt, utan är också regisserad av Christopher Nolan. Den amerikansk-engelske regissören är känd för att kombinera actionladdad underhållning med hjärngymnastik i ambitiösa storfilmer. Så även denna gång.
– Komplexiteten i historien och de svåra moraliska och etiska frågor som personerna ställs inför lockade mig, säger Christopher Nolan i en digital intervju.
En revolution
"Oppenheimer" skildrar den ödesmättade historien om "atombombens fader": den teoretiske fysikern Robert Oppenheimer. Med sin uppfinning hjälpte han amerikanerna att segra i kriget mot Japan. Men samtidigt bidrog han därmed till att ta livet av hundratusentals människor i Hiroshima och Nagasaki.
– Jag vill att publiken ska få uppleva Oppenheimers känsla av triumf med den lyckade testsprängningen i New Mexico-öknen, men också att den får inblickar i de mörka konsekvenserna av uppfinningen, säger Christopher Nolan.
I filmen ville han fånga den känsla som fanns inom kvantfysiken under första halvan av 1900-talet: att en revolution var på gång och att en helt ny värld var möjlig.
– Dessa vetenskapsmän höll på att omvärdera själva strukturen i vår värld. Man behöver inte förstå kvantfysik för att fascineras av det.
I filmen läser Robert Oppenheimer TS Eliots "Det öde landet", lyssnar på Igor Stravinskys "Eldfågeln" och beundrar Pablo Picassos kubistiska konst.
TT: Han verkar kort sagt vara djupt marinerad i modernism?
– Du har rätt. Jag positionerar honom ganska aggressivt i relation till samtida revolutionära kulturyttringar. Han är ju också intresserad av kommunismen och revolutionen i Ryssland, vilket blev ett problem för honom senare.
– Skillnaden är att revolutionen inom kvantfysiken är oåterkallelig. Efter att de kluvit atomen finns det ingen återvändo. Världen var för evigt förändrad.
Gestalta tvivel
Det var efter att ha läst den över 700 sidor tjocka biografin "American Prometheus" som Christopher Nolan bestämde sig för att göra en film om Robert Oppenheimers levnadsöde och den tid som formade honom. Men snarare än att vara en "vanlig bio-pic" var målet att ge publiken en inblick i Oppenheimers psyke och gestalta de moraliska tvivel han har när han inser att hans uppfinning kan utplåna hela vår civilisation.
– I bästa fall är min film ett slags Rorschach-test som publiken får tolka på egen hand, säger Christopher Nolan.
Biografin "American Prometheus" låg till grund för manusarbetet. Christopher Nolan säger att han aldrig har någon specifik skådespelare i tankarna när han skriver.
– Det är särskilt viktigt med en historisk person för jag vill inte fastna i att fundera på hur den eller den skådespelaren kan få liv i en historisk gestalt.
Men när manuset var klart var det på sätt och vis också den tjocka biografin som avgjorde vem som skulle spela huvudrollen. Boken låg bredvid honom på skrivbordet och dess omslag fick Christopher Nolan att bestämma sig.
– Från omslaget stirrade Oppenheimer på mig med sin otroligt intensiva, blåögda blick. Jag tittade på det och tänkte "jag vet vem som kan göra det där: Cillian Murphy".