Nathalie Álvarez Mesén blev drottning av Guldbaggegalan och fick gå upp på scen tre gånger efter att hennes "Clara Sola", som också blivit utsedd till Costa Ricas Oscarsbidrag, tilldelats tunga Guldbaggar.
– Att jag får vara här bland så många fina kollegor som jag ser upp till! Tack. Jag hoppas att filmen uppmuntrar till att bryta mot det här fucking patriarkala arvet som vi bär med oss, sade hon i sitt tacktal.
Filmen är en stillsam och poetisk berättelse om religiös mysticism, frihetslängtan och sexuellt uppvaknande för en kvinna i 40-årsåldern. Den utspelas på bondvischan i Costa Rica och är en costaricansk-svensk-belgisk-tysk-fransk film med spansktalande skådespelare.
"Kommit långt"
I sitt tacktal för bästa manus påpekade Nathalie Álvarez Mesén, som är svensk-costarican, att Filmsverige kommit långt i sitt mångfaldstänk.
– Tack till alla som läser manus tidigt och ger feedback. Jag känner att vi har kommit långt där det gäller mångfald men det har krävts verktyg och jag hoppas att de här verktygen inte försvinner innan vi kommer tillräckligt långt. Mångfald är kvalitet. Heja Filmsverige!
Efter galan säger hon till TT att ett av filmens syften är att "väcka många inre revolutioner".
– Man får ha samtal med sig själv om de här ämnena som filmen berör. Även i matriarkala hus förs patriarkala normer vidare. Det är normer som är så gamla att man inte tänker på dem som normer, man tänker på dem som tradition. Att synliggöra dem, prata om det, bryta dem. Vi kan inte bli av med dem på en generation, så det här är vårt bidrag för att komma vidare och göra det bättre för nästa generation.
Gala med publik
Filmåret 2021 präglades av restriktioner, svaga publiksiffror och uppskjutna filmpremiärer. Årets Guldbaggegala hade ändå, till skillnad från förra året, livepublik och sändes från Cirkus i Stockholm. Med en pandemipublik på 500 personer gjorde Gina Dirawi comeback i tv-rutan efter några års paus.
– Kul att vi har samlats här ikväll för att fira att jag är tillbaka i tv igen, välkomna hit, sade hon under sin öppningsmonolog.
– Nytt för i år är att vi tagit bort musiken som spelas när tacktalen är för långa, i stället har vi bytt ut det mot samlagsljud från "Pleasure", tillade hon.
Före galan hotade "Pleasure"- regissören Ninja Thyberg med att "göra en Kanye" (springa upp på scenen och protestera, reds anm) om inte debuterande Sofia Kappel skulle få en Guldbagge. Men det slapp hon.
Storgråtande tackade den mycket rörda Sofia Kappel regissören Ninja Thyberg och resten av filmteamet.
– Tack Ninja, för att du hittade något i mig som ingen annan gjort. "Pleasure" har förändrat mitt liv och jag är så glad för det. Du kommer aldrig att bli av med mig nu. Du måste casta mig i nästa film, det är ett krav och alla har hört det. Tack för att du litade på mig och grattis till oss.
Till TT sade Sofia Kappel efter att hon klivit av scenen:
– Min första tanke var "jag kommer att bajsa på mig eller spy", om jag ska vara ärlig. Det är bara så sjukt, det sjukaste var att jag vågade satsa på skådespeleriet. Ännu sjukare att jag vinner det här priset. Jag är mållös, jag hade inte förväntat mig det här, sade hon och fortsatte:
– Jag har allt att tacka Ninja för. Jag hade aldrig gjort den här prestationen om det inte var för henne. Jag hade aldrig tackat ja till den här rollen om det inte var för henne och jag hade inte vågat om det inte var för henne. Vi har gjort det här tillsammans.
"Tigrar lottlös"
"Tigrar" av Ronnie Sandahl, som valts till Sveriges Oscarsbidrag, hade totalt fem nomineringar men blev helt utan priser. För storfilmen "Utvandrarna" blev det i slutändan bara en Guldbagge, för bästa visuella effekter.
Jonas Karlsson, prisades för rollen som Tycho Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton" och tackade regissören Hannes Holm och sin fru när han tog emot priset för bästa manliga huvudroll.
– Det här var banne mig det finaste jag har fått sedan jag konfirmerades, sade han i sitt tacktal och travesterade en känd replik från filmen.
Omdiskuterad dokumentär
Den stentuffa dokumentärkategorin togs hem av "Sabaya" av svensk-kurdiske filmaren Hogir Hirori. Filmen har blivit omdiskuterad och bland annat prisats på Sundance. Den skildrar yazidiska kvinnor som räddas ur slaveri i det kaotiska al-Hol-lägret.
I fjol skrev New York Times ett reportage där flera kvinnor uppgav att de inte ville medverka i "Sabaya". Hogir Hirori säger att kritiken är illa underbyggd.
– Det har påverkat filmen såklart, men jag tycker att det var orättvis kritik. Ingen av tjejerna som var med i filmen har sagt det som står i New York Times-artikeln, det har vi också skickat till New York Times, sade han till TT efter galan.