Han ville göra något enkelt och jordnära, förklarar Kogonada i en intervju med TT.
– Jag ville inte skildra en dystopisk framtid utan en framtid med möjligheter, säger Kogonada.
Det är inte hans riktiga namn utan en pseudonym. Han har ett amerikanskt namn, men har i en intervju sagt att ”jag har aldrig egentligen kunnat identifiera mig med mitt amerikanska namn, det känns alltid lite främmande att se eller höra det”. Sin pseudonym har han tagit från namnet Kogo Noda, som var manusförfattare till flera av den japanske mästaren Ozus filmer.
”After Yang” är hans andra långfilm. Den första, ”Columbus”, har inte visats i Sverige. I den nya filmen möter vi Colin Farrell och Jodie Turner-Smith som föräldrar till ett barn. Familjen har en robot, Yang, som är dotterns sällskap. När Yang en dag slutar fungera är frågan om "han" ska slängas eller repareras. Det leder famijefadern ut på en både inre och yttre resa som väcker frågor om sorg, död och minnen.
– Det är intressant när man försöker återskapa minnen. Ibland kan de kännas mjukare och bättre än vad de egentligen var, ibland kan de kännas romantiska, ibland fasansfulla.
I USA har filmen ibland jämförts med Steven Spielbergs ”AI.”. Kogonada har förståelse för det.
– Åtminstone när det gäller inledningen av den filmen, där det var ett mycket rörande familjedrama. Sen blev det skillnad, min film handlar inte om att "jag vill bli mänsklig".
Efter ”After Yang” har Kogonada regisserat fyra avsnitt av den hyllade Amazon-serien "Pachinko". Han förbereder nu nästa långfilm, men skulle också vilja göra fler av de hyllade video-essäer han har gjort, där han på olika sätt har granskat filmer av bland andra Wes Anderson, Ingmar Bergman och Stanley Kubrick.
– Jag skulle verkligen älska att göra fler av dem, säger han.