Corona sätter press på visuella effekter

Fejkade franska hamnar och höstscener som ska förvandlas till sommar. På grund av coronapandemin har de svenska bolag som arbetar med visuella effekter till film och tv fått extra mycket att göra.
–Vi kommer att få jobba dygnet runt in i kaklet fram till jul, säger Henric Larsson, vd på Chimney.

Chimney gjorde de visuella effekterna till den svenska långfilmen "Monky" 2017. Pressbild.

Chimney gjorde de visuella effekterna till den svenska långfilmen "Monky" 2017. Pressbild.

Foto: Chimney

Film2020-08-05 05:50

Sverige har länge legat i framkant när det kommer till visuella effekter och digitala animationer, med flera studior som arbetar mot både svenska och internationella filmbolag och strömningstjänster. Branschen har vuxit under flera år, men har just nu ovanligt mycket att göra, berättar Henric Larsson, vd på Chimney som i Sverige gör visuella effekter åt bland andra film- och tv-bolagen SF och FLX.

– Inspelningar har skjutits upp men ingen har flyttat fram sina premiärdatum eftersom alla skriker efter nytt innehåll. Vi kommer att få mer att göra, samtidigt som vi redan har för mycket att göra. Just nu ser vi ut att kunna hantera det, men man blir lite orolig att man inte kommer att kunna säkerställa den kvalitet som både vi och kunderna förväntar sig, säger Henric Larsson.

Ändra årstider

De visuella effekterna tillkommer vanligen efter att en film eller tv-serie spelats in. På grund av de inspelningsmånader som har gått förlorade, och som i Sverige redan är få, tror Henric Larsson att en del av arbetet framöver kommer att bestå av att fixa till exempel filmer så att det ser ut som att de spelats in under en och samma årstid – eller utomlands.

– På grund av situationen har man kanske inte kunnat ta sig ner till exempelvis Frankrike för att filma. Sådant får vi fixa. Kanske filmas en båt i en hamn i Sverige och så byter vi bakgrund så att det ser ut som Cannes, säger han.

Risk för flaskhals

Även den svenska studion Goodbye Kansas, som gör visuella effekter åt bland andra Netflix och HBO, har märkt av en högre arbetsbelastning till följd av uppskjutna produktioner.

– Om alla produktioner kommer i gång samtidigt kan det bildas flaskhalsar som gör att vi inte har tillräckligt med personal, säger Goodbye Kansas vd Peter Levin.

– Vi rekryterar dessutom artister från hela världen och det är alltid en utmaning – särskilt nu. Men vi har tålamod och en tät dialog med våra klienter, fortsätter han.

Samtidigt har krisen skyndat på utvecklingen i branschen, anser Peter Levin, eftersom filmbolagen har prioriterat filmer och tv-serier med mycket digitala effekter och mindre behov av fysiska inspelningsplatser. Även Henric Larsson på Chimney tror att pandemin kan föra förändringar med sig, till exempel att fler filmer spelas in i Sverige i stället för utomlands.

– Då kan både den svenska produktionen och talangen växa. Men det kommer inte att ske över en natt, säger han.

Fakta: Några svenska effektbolag

Chimney ("Tårtgeneralen", "Monky", "Kärlek & anarki").

Goodbye Kansas ("Kick-ass", "The walking dead", "Outlander").

Important Looking Pirates ("Lost in space", "Watchmen", "Westworld").

Magoo ("Idol", "Kockarnas kamp", "Tjuvarnas jul").

Filmgate ("Rambo", "Turist", "Call the midwife").

Frost Studio ("Jakten på tidskristallen", "The unliving").

Swiss ("Jimmie", "Hypnotisören", "Little match girl").

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om