– Jag älskade hur rollfiguren lär sig förstå världen genom sina observationer av naturlivet, det var väldigt välgjort, säger Daisy Edgar-Jones.
Hon möter journalister på hotell Lydmar under en blixtvisit i Stockholm för galapremiären av "Där kräftorna sjunger". Romanen skriven av Delia Owens har blivit en internationell bästsäljare. I filmatiseringen spelar Edgar-Jones Kya som växer upp barfota på 1950-talet i North Carolinas våtmarker och får öknamnet "Träskflickan". Efter att en ung man hittats död misstänker det lilla samhället Kya, och en häxjakt tar sin början.
– Kya var en intressant rollfigur och liknade ingen jag spelat tidigare. Jag hade aldrig varit i ett träsk och det kändes väldigt uppslukande, säger Daisy Edgar-Jones som läste boken i samma veva som hon fick erbjudandet om rollen.
"Naturen har inga regler"
I berättelsen blir Kya övergiven av sina familjemedlemmar som rymmer en efter en från den våldsamme alkoholiserade pappan. Kya lär sig snart att leva av naturen, ett karaktärsdrag som Edgar-Jones kunde kanalisera tack vare en tuff produktion ute i Louisianas träsk.
– Att vara på den där inspelningsplatsen där naturens kraft inte gick att rymma ifrån hjälpte verkligen. Vi fick ofta sluta tidigt eller pausa produktionen på grund av galna åskväder, översvämningar och alligatorer överallt. Kya har en kärlek till naturen men också en stark respekt för att den inte har några regler, säger Daisy Edgar-Jones.
TT: Har du själv en stark relation till naturen?
– Jag älskar naturen. Eftersom mitt namn är Daisy (engelska för tusensköna, reds. anm) har jag alltid känt en samhörighet med blommor, skrattar hon. Men min familj är irländsk och skotsk så jag har tillbringat mycket tid under uppväxten med att leka på stora fält fulla av kossor och sådana saker.
Blev världskänd under pandemin
Edgar-Jones blev stjärna över en natt då HBO:s relationsdrama "Normala människor" gjorde succé. Hon beskriver att det var märkligt att bli så framgångsrik under pandemin och verkar ännu inte ha vant sig vid det.
TT: Hur känns det att kunna säga nej till saker nu?
– När man är egenföretagare tänker en del av hjärnan alltid "jag kommer aldrig att jobba igen". Men jag är en stor cineast och min favoritdel av jobbet är att befinna mig i en filmmakares vision. Nu har jag tur som kan vara lite mer selektiv och jobba med filmmakare som är spännande, och rollfigurer som är annorlunda från de jag spelat tidigare.
Skräckfilm om dejting
Daisy Edgar-Jones är bekväm med att välja projekt ur olika genrer. Hon är öppen för att göra en superhjältefilm och tidigare i år medverkade hon i skräckfilmen "Fresh", en samhällskritisk thriller om dejtingvärlden. Ett "slumpmässigt" möte i en mataffär leder till en våldsam mardröm. Filmen spelar på känslan där romantiska förväntningar tar över ens kritiska tänkande, vilket intresserade Edgar-Jones.
– Den utforskar på ett lekfullt sätt hur vi "shoppar" online och förminskar varandra till en bild och en beskrivning. Jag och mina vänner diskuterade hur oromantiskt det kan kännas, säger Daisy Edgar-Jones.
Under inspelningen av "Där kräftorna sjunger" läste Edgar-Jones "true crime"-boken som var förlaga till hennes nästa projekt, miniserien "Under the banner of heaven".
I centrum står en mormonfamilj i Utah där Edgar-Jones spelar Brenda Wright Lafferty som mördades tillsammans med sin 15-månaders dotter.
– Det bästa med att vara skådespelare är att få lära sig så mycket om något jag aldrig skulle ha djupdykt i annars. Ämnet med fundamentalistisk mormonism var något jag inte kände till alls innan. Det var väldigt fängslande läsning men en väldigt mörk berättelse, jag ska nog göra en lättsam komedi härnäst, säger Edgar-Jones.