Regissören Ingmar Bergman förknippas ofta med tunga existentiella teman som galenskap, Gudstro och döden. Men Bergmans filmkonst startade också ryktet om svenskar som frisläppta sexgalningar i resten av världen.
"Sommaren med Monika" (1953) handlar om det unga paret Harry (Lars Ekborg) och Monika (Harriet Andersson) som tillbringar en sommar i den svenska skärgården med njutning och nakenbad, innan vardagslivets kravfyllda tillvaro komplicerar deras relation.
"Utforskade gränser"
1955 skrev Time Magazine en artikel med rubriken "Sin and Sweden" som upprördes över svenskarnas lössläppta inställning till sex. Särskilt i kölvattnet av kalla kriget då allt som kunde kopplas till socialism ansågs farligt. Distributören som köpte de amerikanska rättigheter klippte ned filmen till 62 minuter för att förstärka nakenscenerna, och döpte om filmen till "Monika, the story of a bad girl".
"Ingmar Bergmans filmkonst har utforskat kulturens gränsdragningar och våra sätt att förhålla oss till dem. Filmer som 'Tystnaden' eller 'Sommaren med Monika' blev inte bara en del i det som kom att kallas 'den svenska synden' utan ställde också frågor om vad det innebar att vara fri på 50- och 60-talet", säger Kasia Syty, konstnärlig ledare för Bergmanveckan i ett pressmeddelande.
Internationella gäster
Årets gäster är exempelvis den hajpade amerikanska "White Lotus"-skådespelaren Aubrey Plaza, den prisade iranske regissören Asgar Farhadi och hedersgästen Audrey Diwan. Den sistnämnda franska regissören fick stort genomslag med filmatiseringen av nobelpristagaren Annie Ernaux-roman "Omständigheter" (Guldbjörnen vid Venedigs filmfestival 2021). Nu arbetar Diwan på en ny version av det mjukpornografiska dramat "Emmanuelle" (1974), som blev hatad av kritiker när den kom men också en försäljningssuccé med flera uppföljare.
Årets Bergmanvecka på Fårö undrar om moralismen kring sex på film verkligen har försvunnit sedan dess, eller bara bytt skepnad. Är dagens biopublik mer eller mindre känslig?