Från och med 17 maj är brittiska teatrar och konserthus tillåtna att öppna för en begränsad publik. Shakespeares Globe Theatre i London öppnar då sin utomhusscen med social distansering både på scenen och bland åskådarna. Föreställningarna ges som en enda akt, utan paus. Enligt teaterns konstnärliga ledare Michelle Terry, är det också så som de – egentligen – är avsedda att spelas, skriver The Guardian.
Det ska inte hindra åhörare från att ta en bensträckare eller gå på toaletten förklarar hon.
– Vi vet att han (Shakespeare) sade allt åtminstone tre eller fyra gånger. Om han verkligen vill att man ska veta något återupprepar han det.
De flesta Londonteatrar tycks dock invänta steg fyra i återöppnandet för att ta emot publiken fysiskt igen. Efter den 21 juni räknar man med att en större publik ska vara möjlig tack vare de många brittiska vaccinationerna.
Osäkert läge i Berlin
I Tyskland är operahuset Bayerische Staatsoper i München fortsatt stängt. Medan Berlinmuseerna tar emot en begränsad publik med förbokade biljetter har teatern Schaubühne i samma stad skjutit fram sina förhoppningar om att få öppna i slutet av april till i maj, skriver teaterns presschef Katharina Glögl i ett mejl till TT – men om det verkligen blir så är osäkert. Politikerna har inte gett besked.
Inte heller i Frankrike finns några satta datum:
– Mellan mitten av maj och början av sommaren ska vi konstruera en kalender för en progressiv återöppning av kulturen, sade den franske presidenten Emmanuel Macron i sitt tv-sända tal till nationen före påsk då han berättade om ytterligare restriktioner i ett land som redan hade utegångsförbud efter klockan 19.
Dagen innan rapporterade radiostationen France Bleu att rörelsen som ockuperar franska teatrar med krav på återöppning nu spridit sig till ett 70-tal teatrar. Även fransmännen ifrågasätter varför affärer får ta emot kunder när exempelvis biograferna är stängda. Dock inte kulturminister Roselyn Bachelot som har svårt att förstå hur två så olika aktiviteter ens kan jämföras.
– De har inget med varandra att göra. En kulturell plats är en plats för debatt. Det är en plats för kontakter och social interaktion. När man går på bio ser man en film, men man gör det med vänner, man umgås. Man diskuterar innan, efteråt går man och tar ett glas, har hon sagt till France Culture.
Sardinien – undantaget
I Italien hade teatrar och biografer sett fram emot den gradvisa öppning som utlovades från och med den 27 mars. Men datumet sköts upp när tredje vågen sköljde över landet, till minst den 6 april och kanske längre ändå. Endast på Sardinien kunde teatrar och biografer återigen välkomna publik eftersom ön är den enda så kallade ”vita zonen” i ett land där man delar in alla regioner i fyra olika färger utifrån dess smittoläge.
Desperationen har fått ett konstnärligt uttryck i Florens, där Palazzo Strozzi har upplåtit sin renässansfasad åt den franske gatukonstnären JR. Med det 28 meter höga och 33 meter breda konstverket ”La ferita” (såret) har han skapat en optisk illusion av att man kan kika in i museet.
Konstmuseet Galleria Borghese i Rom var stängt från april förra året till februari i år. Redan 1 mars tvingades man stänga igen, berättar chefen Francesca Cappelletti. Vanligtvis är 80 procent av besökarna turister.
– Vi har drabbats hårt, som över hela världen. Men jag tror att denna krisperiod har gett plats för en omprövning av museet, utifrån grundläggande frågor som: vem är museet till för? Vilket är vårt uppdrag? Det enda hoppet är att allmänheten kommer tillbaka till mer omhändertagande, mer flexibla och mer välkomnande museer när vi kan öppna igen.