Inga officiella ryska delegationer är välkomna till filmfestivalen i Cannes. Inte heller ryska journalister som arbetar för Putinvänliga medier.
"Bett om bojkott"
En rysk film, ”Tjajkovskijs fru”, finns med i tävlingen. Regissören Kirill Serebrennikov lever sedan en tid tillbaka i landsflykt. När festivalbossen Thierry Fremaux möter pressen säger han:
– Från Ukraina har man bett oss om en total bojkott av allt ryskt. Jag förstår det, det regnar ryska bomber över dem. Vi försöker se balanserat på det. Dem som tar avstånd från det som händer stödjer vi lika mycket som vi helhjärtat står bakom Ukraina.
Kirill Serebrennikov satt i husarrest i Moskva efter sina protester mot kriget. Han lyckades till sist ta sig ut ur landet. Hans film får världspremiär i Cannes nu på onsdag.
På torsdag är det världspremiär för dokumentärfilmen ”Mariupolis 2”. Regissören Mantas Kvedaravičius blev mördad av ryska trupper medan han dokumenterade det som hände i Mariupol.
Hans fästmö Hanna Bilobrova var med honom när han dog och lyckades fly med det filmade materialet. Det hela resulterade i "Mariupolis 2" som får premiär i Cannes.
Tom Cruise blir tema
Samtidigt som festivalen uttrycker en vilja att ta kriget i Europa på allvar laddar man för världspremiären på ”Top gun: Maverick”. Huvudrollsinnehavaren Tom Cruise kommer till Cannes och deltar i ett redan flera dagar i förväg helt fullsatt panelsamtal om sin karriär.
– Lika viktigt som det är att ta ställning till det som händer i politiken, lika viktigt är det att ha Hollywood här. Det är en tradition här i Cannes att visa amerikanska storfilmer utom tävlan. Att hylla Tom Cruise, det är att hylla en skådespelare som verkligen representerar den moderna filmen. Hans val av filmer och av regissörer har gjort honom till en av de mest framgångsrika skådespelarna, säger Thierry Fremaux.
Under frågestunden ställs det flera frågor om antalet kvinnliga regissörer i de olika sektionerna.
– Det blir bättre och bättre och fler och fler kvinnliga regissörer. Se på de franska filmerna i tävlingssektionen, 75 procent av dem är regisserade av kvinnor.
På frågan om man borde ge kvinnliga regissörer företräde till festivalen svarar Fremaux:
– Vi låter filmerna bestämma. Den här debatten ser likadan ut nu som den gjorde för tio år sedan.