Film och tv blev vår coronatröst

2020 ser ut att bli året då svenskarna slog nytt rekord i skärmtid. Både tv-kanaler och strömningstjänster vittnar om att fler har tittat mer än i fjol.

"Strömmat tittande har flyttat fram motsvarande tre år under 2020", säger Magnus Anselm, vd för MMS. Tittandet lär öka, tror han, men inom några år kommer vi att nå en gräns där vi helt enkelt inte har mer tid att lägga på att titta på rörlig bild. Arkivbild.

"Strömmat tittande har flyttat fram motsvarande tre år under 2020", säger Magnus Anselm, vd för MMS. Tittandet lär öka, tror han, men inom några år kommer vi att nå en gräns där vi helt enkelt inte har mer tid att lägga på att titta på rörlig bild. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Film2020-12-30 10:25

Mediamätning i Skandinavien, MMS, som mäter tittandet på program, klipp och reklam på såväl reguljär som strömmad tv, är i färd med att i siffror summera tittaråret 2020, men dess vd, Magnus Anselm, kan reda nu berätta att tittandet i år har ökat kraftigt.

– Strömmat tittande har i Sverige flyttat fram motsvarande tre år under 2020, och då ligger vi i Skandinavien ändå långt fram vad gäller konsumtion av strömmad rörlig bild. I andra europeiska länder har det ökat motsvarande fem år, säger han.

När det kommer till reguljärt tv-tittande kan året delas in i fyra faser. I början av året fortsatte den långsamma, kontinuerliga nedgången, men i mitten av mars bröts mönstret och man såg en kraftfull ökning som höll i sig maj ut. Följde gjorde sommaren, som bjöd på "den vanliga sommardippen". Från slutet av augusti och framåt ökade det igen – och det gör det fortfarande, berättar Magnus Anselm.

– I somras blev det reguljära tittandet dock lägre än väntat, men det beror på att Fotbolls-EM och OS försvann, de har annars stor betydelse, säger han.

Disney Plus-effekt för Kalle Anka

SVT har inga skarpa siffror för 2020, men att fler än 4,5 miljoner tv-tittare på julafton bänkade sig framför "Kalle Anka och hans vänner", vilket är drygt en miljon fler jämfört med 2019 och därtill den högsta siffran sedan MMS började mäta tittarsiffror med sin nuvarande metod 1994.

Magnus Anselm tror dock att rekordet beror på flera saker, dels har "Kalle Anka och hans vänner" länge utmärkt sig som en tittarmässig lägereld, dels har Disney i år fått ett uppsving i samband med lanseringen av sin strömningstjänst Disney Plus.

TV4:s lägereld i juletid, "Bingolottos uppesittarkväll", kan stoltsera med 2,4 miljoner tittare, vilket är en 30 procent högre tittarsiffra än förra året. Kanalen har under 2020 ökat sina tittartidsandelar ordentligt. Sett till hela befolkningen (3–99 år) har den genomsnittliga tiden för linjärt tittande ökat med 8,3 procent hos kanalen. Konsumtionen på strömningstjänsten TV4 Play har ökat med hela 28 procent.

Tittarrekord efter tittarrekord

Flertalet strömningstjänster bekräftar att 2020 har varit ett rekordår.

Viaplay har under året fått fler nya abonnenter än väntat, berättar Filippa Wallestam, innehållschef. Bland tjänstens abonnenter i Sverige har den totala mängden konsumerade tittarminuter i snitt ökat med 33 procent jämfört med i fjol.

– Vi har sett en tydligt uppåtstigande kurva på Viaplay. Det har märkts inte minst genom att vi har slagit tittarrekord på tittarrekord nu under hösten. Först med "Partisan" och sedan med "Älska mig" och nu senast med "Lyckoviken", säger hon.

C More skriver i ett pressmeddelande att man har sett en stark tillströmning av nya abonnenter, samt att användarnas tittande ökade med 33 procent jämfört med 2019.

Hos Draken film har antalet prenumeranter tredubblats, berättar Olle Agebro, innehållsansvarig och redaktionschef. Därtill har antalet strömmade timmar fyrfaldigats – publiken såg ungefär 50 procent mer film per person.

Hos bibliotekens strömningstjänst, Cineasterna, har antalet strömmade lån fördubblats jämfört med förra året, berättar Daniel Andersson, projektledare.

– Det finns flera skäl till ökningen, dels har fler bibliotek anslutit sig till vår tjänst, dels har de mött efterfrågan och ökat antalet tillåtna lån under pandemin, säger han.

Strömningsjätten Netflix har inga specifika siffror för Sverige, men en titt på bolagets kvartalsrapporter visar att bolaget i år har fått omkring 28 miljoner nya prenumeranter.

"Borde närma oss en gräns"

Hur blir det då nästa år? Kommer vår skärmtid att öka ännu mer? Det beror på smittspridningen och på framtida råd och rekommendationer, tror Magnus Anselm.

– På lång sikt kommer traditionellt tv-tittande att fortsätta nedåt, men strömmat tittande kommer att öka – och det kommer att öka mer än vad reguljärt tittande tappar, så det totala tittande på rörlig bild kommer att öka. Men inom några år borde vi närma oss en gräns. Vi kommer inte att ha mer tid att lägga på tv-tittande, säger han.

Störst framgångar för Disney Plus

En nya analys av den nordiska tv- och strömningsmarknaden, utförd av analysföretaget Mediavision, visar att nordiska hushåll under 2020 har skaffat nära tre miljoner fler strömningsabonnemang. Den nordiska marknaden uppgår nu till totalt 13,6 miljoner abonnemang.

Majoriteten av de nya abonnemangen gäller globala strömningstjänster, i synnerhet amerikanska. Nära hälften av det gångna årets nytillkomna abonnemang tillfaller aktörerna Netflix och Disney.

Den tjänst som har varit mest framgångsrik under hösten 2020 är Disney Plus. Sammantaget har nu nära 1,2 miljoner hushåll i Norden ett Disney-abonnemang, vilket motsvarar en hushållstäckning på 10 procent. Disney Plus är den snabbast växande tjänsten och placerar sig på den nordiska topp-5-listan tillsammans med Netflix, Viaplay, HBO Nordic och C More.

Analysen visar även att de nordiska hushållen lägger allt mer pengar på abonnemang hos strömningstjänster. Hösten 2020 innebär detta att ett hushåll lägger cirka 200 kronor i månaden för i genomsnitt 2,1 tjänster.

Källa: Mediavision

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!