Det var ingen av de stora av förhandsfavoriterna som kammade hem det mest prestigefyllda priset. I stället föll valet på den franska regissören Julia Ducournaus djärva skräckdrama "Titane".
Filmen har beskrivits som en mardrömslik blandning av komik, sex, våld, psykedelisk belysning och bultande musik.
Rollen som ordförande i Cannes jury har i år axlats av Spike Lee och för första gången har den bestått av fler kvinnliga än manliga medlemmar, däribland skådespelaren Maggie Gyllenhaal, regissören Jessica Hauser och sångerskan Mylene Farmer.
Men när de tunga priserna skulle delas ut vid avslutningsceremonin gick det inte helt som på räls. I stället för att läsa upp vinnaren av priset bästa skådespelare råkade Lee i stället avslöja vem som tilldelats Guldpalmen.
Norska fick pris
Priset för bästa kvinnliga skådespelare gick till norska Renate Reinsve för hennes roll i Joachim Triers "Världens värsta människa".
I sidokategorin Un certain regard, där mer nyskapande verk tävlar, vann Kira Kovalenkos ryska drama "Razzhimaya kulaki" ("Unclenching the fists") första pris. Juryns pris tilldelas Sebastian Meises "Grosse freiheit" ("Great freedom").
Förra året ställdes filmfestivalen i Cannes in på grund av coronapandemin och någon Guldpalm – ett pris som i filmvärlden anses vara ett av de största – delades aldrig ut.
Därför har intresset för årets filmgala i den franska semesterorten varit desto större och både kritiker och journalister har rapporterat om en hög kvalitet på den stjärnspäckade tillställningen.
Många stående ovationer
Flera tunga prestigedraman, exempelvis Ryusuke Hamaguchis "Drive my car", Asghar Farhadis "Ghahreman" ("A hero") och Mia Hansen-Løves relationsdrama "Bergman island" har haft premiär.
Men även lesbiska nunnor (Paul Verhoevens "Benedetta"), bedagade porrstjärnor (Sean Bakers "Red rocket") och en lättmetallisk splatterskräck (Julia Ducournaus "Titane") har stått på programmet.
Stående ovationer har varit ett ständigt inslag i rapporteringen från festivalen. Sean Penns "Flag day" fick enligt branschpress en fyra minuter lång, Celine Dion-biografin "Aline" ärades med fem minuter och Wes Andersons journalistkomedi "The french dispatch" – som skulle haft premiär vid förra årets festival – avnjöt nio minuters stående ovation.