Det Ă€r den nionde (!) filmen i det som vi kan kalla âSawâ-universumet. Som sĂ„ ofta Ă€r fallet nĂ€r en framgĂ„ngsrik skrĂ€ckfilm blir franchise (âHalloweenâ, âFredagen den 13â, âTerror pĂ„ Elm Streetâ) blir filmerna bara sĂ€mre och sĂ€mre. Den första âSawâ levde pĂ„ en rĂ€tt fiffig idĂ© och pĂ„ sparsmakad lĂ„gbudgetinramning, sen har det gĂ„tt utför. DĂ€rför kommer âSpiralâ som lite grand av en överraskning â detta med att kombinera sedvanligt sadistisk âkan du ta dig ur den hĂ€r fĂ€llanâ-vĂ„ld med polisfilmens element gör att det kĂ€nns som en inte helt ointressant nytĂ€ndning.
Chris Rock Àr NY-polis som avskys av sina kollegor eftersom han brutit mot den hemliga hederskoden och anmÀlt en kollega som skjutit ner ett obevÀpnat vittne. Mot sin vilja fÄr han en ny partner (Max Minghella) och dessa tvÄ börjar utreda en serie av mord som verkar vara begÄngna av nÄgon som kopierar Jigsaw-morden (mördaren i de tidigare filmerna, som Àr död). Videoinspelningar ger vid handen att mördaren Àr ute efter att pÄ sÄ brutala sÀtt som möjligt straffa korrumperade poliser.
Visst, man kan bli trött pÄ filmer dÀr intrigen förutsÀtter att mördaren har hur gott om tid och pengar som helst för att iscensÀtta sina fÀllor. Och sadismen i vÄldsscenerna Àr av det dÀr slaget att Àven den som inte Àr överkÀnslig stundtals vÀnder bort blicken.
Darren Lynn Bousman har regisserat ett par av de tidigare filmerna i serien. âSpiralâ har fĂ„tt honom att nytĂ€nda. Uppenbarligen Ă€r filmen ett kĂ€rleksbarn frĂ„n Chris Rock, som tog initiativet och som spelar huvudrollen. Han Ă€r outhĂ€rdlig nĂ€r han skriker sig igenom ointressanta komedier, men all eloge till att han numera vill satsa pĂ„ en nĂ„got mer seriös karriĂ€r (Ă€ven om det han gör i âSpiralâ inte gĂ„r upp mot det han gjorde i senaste sĂ€songen av âFargoâ).
Slutet skriker âfortsĂ€ttningâ. Jag klarar mig utan en sĂ„dan, men blir inte förvĂ„nad om den kommer.