Den senaste föreställningen på Göteborgsoperan hölls den 11 mars. Sedan dess har dörrarna varit stängda för allmänheten.
Men nu öppnas operahuset upp igen, först med ett par dansföreställningar den kommande veckan och sedan med musikalen "Cabaret" och operan "Tosca" den 7 respektive 8 november.
Öppningen sker dock stegvis, vilket gör att man först efter ett par dagar kommer att vara uppe i de tillåtna 300 personerna i publiken.
– Vi börjar ju från noll nu, därför har vi bestämt att börja med 50 personerna som nästan alla andra redan har kört med, säger Göteborgsoperans vd Christina Björklund.
– Vi kommer att göra utvärderingar och riskanalyser efter varje gång, så att vi verkligen får det rätt.
"Väl förberedda"
Inför premiärerna har också detaljerade planer tagits fram för vad som händer om ett coronafall skulle upptäckas bland de anställda eller i ensemblerna.
– Vi är väldigt väl förberedda och har precis inrättat en ny tjänst, som kommer att vara vår coronasamordnare och direkt vidta alla åtgärder som behövs, säger Christina Björklund.
– Jag är mest orolig för att vi ska behöva ställa in föreställningar för vår publik med kort varsel. Men jag upplever att vi är väldigt väl förberedda för att öppna.
"Cabaret" skulle egentligen ha haft premiär redan den 5 september. Men redan ett par veckor in repetitionerna i somras stod det klart att så inte skulle bli fallet. Trots det genomfördes en föreställning just den 5 september, men med enbart intern publik.
– Jag blev nästan lite nere efter det, eftersom det var så ovisst med allt. Men vi har ju försökt hålla i gång föreställningen i väntan på publik och nu är jag supertaggad, säger Kerstin Hilldén, som spelar huvudrollen Sally Bowles.
"Viktigare än någonsin"
Musikalen utspelar sig i Berlin omkring 1930, i en tid då nazistpartiet började växa sig allt starkare i Tyskland.
Samtidigt är det en hyllning till hur kulturen och yttrandefriheten under en period frodades i Weimarrepubliken, poängterar brittiske regissören James Grieve.
– Det känns viktigare än någonsin med en show som hyllar konsten och teatern, säger Grieve, som deltog vid onsdagens pressdag via videolänk från London.
– I en tid då våra friheter begränsats är det viktigt att komma ihåg hur svåra de där friheterna var att uppnå.
Handlingen kretsar kring nattklubben Kit Kat Klub, där Sally Bowles är den stora stjärnan och den utåtriktade konferencieren (David Lundqvist) sjunger den välkända strofen "Willkommen, bienvenue, welcome".
Den 7 november är det äntligen dags att få uppträda inför publik, även om det bara blir 50 personer första dagen.
– Jag har nog aldrig varit så här nervös inför en premiär och då är jag ändå ganska luttrad, säger David Lundqvist.
– Det har varit en berg-och-dalbana onekligen och jobbigt emotionellt. Men vi har ju repat så länge nu och är självklart fruktansvärt sugna på att sätta i gång.