Men vid premiären i New York tidigare i veckan sade han till Page Six att han inte vill att föräldrar ska tro att hans dockanimerade version av berättelsen är en "barnvaktsfilm".
– Den är inte gjord för barn, men barn kan se den om deras föräldrar pratar med dem. Det är en film som får barn att ställa frågor, sade den Oscarsbelönade mexikanske regissören.
del Toros version av dockpojken – som alltid längtat efter att vara en riktig pojke och vars näsa växer när han ljuger – är varken är lika mörk som originalet eller sockersöt som Disneyversionen.
De teman del Toro velat utforska är lydnad, integritet och att vara sann mot sig själv, och det är också därför han valt att förlägga handlingen i filmen till Mussolinis fascistiska Italien.
– När jag var en praktiserande katolik, inte förfallen som jag är nu, brukade jag tänka på var den mänskliga själen ligger. Den ligger i valfriheten, valet att vara människa, säger del Toro
På Moderna museet i New York visas just nu utställningen "Guillermo del Toro: Crafting Pinocchio" som skildrar hur ett internationellt team av designer, hantverkare och animationskonstnärer samarbetade för att förverkliga del Toros vision.