– Jag är oerhört stolt över att få vara med om det som händer nu. Och det kommer att fortsätta, säger han till TT via Zoom från hemmet i New York.
Den här veckan är det biopremiär för den animerade Disney-filmen "Encanto". Den utspelas i ett latinamerikanskt land, i en by där alla har magiska krafter. Alla utom huvudpersonen Mirabel, men under handlingens gång kommer hon att ändå att kunna rädda byn.
Lin-Manuel Miranda har komponerat de många sångnumren.
– Jag var involverad från början, vilket har gjort att vi verkligen kunnat integrera handlingen och musiken. Här finns sånt du känner igen från andra Disneymusikaler, men här finns också galna dansnummer med mängder av personer, som inte liknar något som gjorts tidigare.
Värnar Disneys arv
Allt görs i fotstegen efter Alan Menken och Howard Ashman, som kom från Broadway och såg att den animerade filmmusikalen gav utrymme till ett mer sofistikerat historieberättande, konstaterar Lin-Manuel Miranda.
– Med "Skönheten och odjuret" och "Den lilla sjöjungfrun" skapade de Disneys nya gyllene tid. Det arvet ser jag oerhört seriöst på.
Lin-Manuel Miranda är också aktuell på Netflix med den verklighetsbaserade musikalen "Tick, tick… boom!", som är hans långfilmsregidebut. Andrew Garfield gör huvudrollen som den aspirerande kompositören Jon Larson.
– Allt jag kan om musikaler finns i den filmen. Jag har hämtat inspiration från Rob Marshall och inte minst från Bob Fosse. Hans "Cabaret" är en av de bästa filmmusikaler som gjorts. Och jo, Andrew Garfield kan både sjunga och dansa och spela piano. Det han inte kunde, lärde han sig.
"Genren var död"
Det är en gyllene tid för filmmusikaler nu. Tidigare i år har vi sett bland annat Mirandas egen "In the Heights" och inom kort är det biopremiär för Steven Spielbergs "West Side story" och Leo Carax "Anette".
– När jag växte upp var genren död. Det fanns en och annan film som "Fame" och "Flashdance", men inte mer. På 30-talet levde genren under depressionen, om det är så att den frodas nu för att det är mörka tider, det vet jag inte – men det skulle kunna bli en intressant studie, säger Lin-Manuel Miranda och fortsätter:
– Hur det än är, kommer det att fortsätta, speciellt så länge vi utvecklar genren och utvidgar den. Se på "Anette". Den liknar inte någonting annat.