– Jag trodde inte på det när vi fick beskedet, det känns helt otroligt att en costaricansk samproduktion kan få vara med där, säger regissören och manusförfattaren Nathalie Álvarez Meséns, som trots allt har hunnit zoom-festa med sitt överlyckliga filmteam.
"Clara Sola" är inspelad i Costa Rica i början av 2020 och utspelas i en by i bergen, där folk tror att huvudpersonen Clara har en speciell kontakt med Gud och att hon har förmågan att hela. Men hon är själv inte bekväm i sin roll.
– Det här helgonskapet som hon bär på är inte kompatibelt med en sexualitet, exempelvis och under filmens gång så befriar hon sig från det förtrycket, säger Nathalie Álvarez Meséns.
Underton av magisk realism
Hon har skrivit manuset tillsammans med Maria-Camila Arias, som också skrivit manus till den festivalhyllade "Birds of passage" (2018).
– Vi har båda rötter i Latinamerika och jag tror att många kvinnor där och runt om i världen kan känna igen sig i de ärvda normer som skildras i filmen. Det är ett coming-of-age- drama med en underton av magisk realism, säger Nathalie Álvarez Meséns och fortsätter:
– Även om fenomenet med djupt religiösa personer som säger sig stå i kontakt med exempelvis jungfru Maria finns i Costa Rica så är historien inte baserad på verkligheten.
Längtar efter publikens reaktioner
Filmen är producerad av Nima Yousefi på produktionsbolaget Hobab, och är huvudsakligen en svensk film, som har finansiering från SFI, men också en samproduktion med Belgien, Tyskland och Costa Rica.
TT: Vad ser du mest fram emot i Cannes?
– Att få känna av publikens reaktioner och få en försmak av hur den kommer att tas emot av den "riktiga" publiken sedan. Cannes-stämpeln hjälper förhoppningsvis till att få spridning, säger Nathalie Álvarez Meséns.