De flesta av ansökningstiderna i den andra omgången av krisstöd har nu löpt ut. Kulturrådet som har 881 miljoner att dela ut ska nu ta ställning till cirka 4 400 ansökningar på sammanlagt 3,3 miljarder – vilket alltså är ett betydligt högre belopp än de 760 miljoner för inställda evenemang som ansökningarna gällde i våras.
– Alla de signaler som vi har fått från kulturlivet speglar bilden att det är otroligt krisartat och ett momentum just nu där en del verksamheter har klarat att hålla ut, men att man nu står inför den längre sikt som är så otroligt osäker, säger Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin.
Scenkonsten värst drabbad
För inställda eller uppskjutna kulturevenemang kom det in ansökningar på 1,8 miljarder kronor, och för stödet till särskilda behov låg ansökningarna på 1,5 miljarder kronor.
De sökta beloppen för det andra stödet går från några tusenlappar och upp till cirka 37 miljoner kronor. Vanligast är dock ansökningar på mellan 100 000 och 500 000 kronor. Kulturrådet prioriterar att ge till så många som möjligt, och man kan max få tio miljoner kronor för intäktsbortfall.
Allra värst drabbad är scenkonsten. Närmare 70 procent av summan som sökts i den andra omgången avser teater, dans, musik och annan scenkonst.
– Men även bildområdet och litteraturområdet är oerhört drabbat, säger Kajsa Ravin och pratar om att de områdena också har haft det svårare att få stöd.
"Mer akut"
Söktrycket har ökat även på de andra områdena. Författarfonden fick in 973 ansökningar jämfört med 438 i våras. Man fick också 915 ansökningar av ordinarie stipendier, och beredningen kommer till viss del att vara samordnad.
Svenska Filminstitutet betalar ut det tillfälliga krisstödet i flera led, och först till biografer, distributörer och filmfestivaler. Nästa stöd riktas till bland andra oberoende produktionsbolag och dramaserieproduktioner. Och nu har även de större bolagen det kämpigare än i våras, ser Kristina Colliander, avdelningschef för Filmstöd på SFI.
– Ingen trodde att det här skulle pågå så länge och man var mer framåtsyftande då. Nu är det mer akut. För tiden har gått och det är fortsatt svårt med internationella samarbeten, finansieringar och inspelningar, säger hon.